SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education for Early Childhood and Preschool Age II. - O06318405
Title: SPPG raného a předškolního věku II. (logo, surdo)
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: M23K204
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : O06318404
Interchangeability : O05318405
Is co-requisite for: O06318404
Is pre-requisite for: O06318505, O06318507, O06318506
Is interchangeable with: O05318405
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.09.2005)
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.11.2005)

Logopedie

Škodová, E., Jedlička: Klinická logopedie -odpovídající kapitoly

Lechta: Logopedické retetirorium SPN, Bratislava 1990 - odpovídající kapitoly

Lechta,V.: Diagnostika narušenéj kom. schopnosti- odpovídající kapitoly

Lechta,V.: Terapie narušenéj kom. Schopnosti- odpovídající kapitoly

Kutálková?.a kol: Dyslalie, metodika reedukace, Septima Praha 1000

Papcová,J.: Možnosti spolupráce klinické logopedie a čelistní ortopedie, Efeta 2000, č. 3,č.4, 2001 č. 1

Škodová,E.: Zkušenosti s využitím standardního testu ?Hodnocení fonematického sluchu?, Efeta 2001,č.4

Dlouhá, O.: Vývojové poruchy řeči, Unitisk 2003

Mikulajová,M.: Vývinová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči Bratislava 1993

Dvořák: Slovní patlavost

Dvořák: Logopedický slovník

Hlinková: Metodika výchovy reči u dysfatiků, in Logopaedica III, Bratislava 1999

Kutálková: OVŘ, dysfázie Septima

Surdopedie:

Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Septima, Praha 2002.

Janotová, N.: Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.: Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.: Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990.

Korsunskaja,B.,D.: Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. SPN,Praha 1978. Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996.

Poul.L.: Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Svoboda,Praha 1992.

Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

Sovák,M.:Logopedie předškolního věku, SPN, Praha 1984.

Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984.

Svobodová, K.: Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Septima, Praha 1997.

Aktuální časopisecká literatura.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.09.2005)

Logopedie

Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v dětském věku, nejčastější poruchy řeči ( dyslalie, opožděný vývoj řeči, dysfázie, balbuties, tumultus, mutismus), spolupráce s rodinou dítěte s vadou řeči

Obsah kurzu:

patologie vývoje řeči, výskyt poruch řeči v dětství, přístroje a pomůcky,

dyslalie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

opožděný vývoj řeči, dysfázie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

balbuties ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

tumultus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

mutismus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie)

individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodiči dítěte, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče

Surdopedie

Cíl kurzu: Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a mladšího školského věku.

Obsah kurzu:

Charakteristika sluchového postižení v dětském věku z hlediska komunikace, technických možností kompenzace defektu, didaktických a výchovných opatření.

Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.

Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálně-pedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.

Základy komunikačního systému v dětském věku u sluchově postižených.

Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití. Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina, lexikálně-sémantická rovina, foneticko-fonologická rovina. Tvoření a rozvoj řeči orální u sluchově postižených. význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci.

Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku odezírání, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.

Prstové abecedy: daktylní řeč, historiografie a druhy daktylních systémů dorozumívání, daktylotika, daktylografie, rochesterská metoda, metodika nácviku daktylní komunikace, možnosti jejího využití.

Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako forma dorozumívání sluchově postižených.

Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace.

Metody a metodika vyvozování, identifikace, asociace, fixace a automatizace hlásek českého jazyka u dětí se sluchovým postižením.

Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html