SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education for Early Childhood and Preschool Age I - O05318404
Title: SPPG raného a předškolního věku I. (úvod, psychopedie, somatopedie, tyflopedie)
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:4/0, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: M23K204
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : O05318405
Interchangeability : O06318404
Is co-requisite for: O05318405
Is pre-requisite for: O05318505, O05318506, O05318507
Is interchangeable with: O06318404
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (18.11.2005)
Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (18.11.2005)

Koch,J.: Výchova kojence v rodině. Avicenum, Praha 1986.

Matějček, Z.: Rodiče a děti. SPN, Praha 1989.

Monatová, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Paido, Brno 2000.

Říčan,P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie.Grada, Praha 1997.

Květoňová-Švecová, L.: Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku, Paido, Brno, 2004

  • -----------

Psychopedie

ČERNÁ,M. a kol. Kapitoly z psychopedie. Praha, UK 1995

GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha, Portál, 1998

HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský artismus. Praha: Portál, 2004.

JELÍNKOVÁ, M.; NETUŠIL, R. Autismus I., II., III. Praha: Institut pedagogicko- psychologického poradenství, 2000.

JELÍNKOVÁ, M. Vzdělání a výchova dětí s autismem. Praha, Pedf UK, 2001

KREJČÍŘOVÁ, D. Autismus VII. - Diagnostika poruch autistického spektra. Praha: IPPP, 2003.

MATĚJČEK,Z. Rodičům mentálně postižených. Praha, SPMP 1995

MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000.

MÜLLER, O., VALENTA, M.: Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.

PEETERS, T. Autismus, od teorie k výchovně - vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.

PEETERS, T.; GILLBERG, Ch. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 1998.

SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem. Praha, Portál, 1999

SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, Portál, 1997

SCHOPLER, E., REICHLER, R., LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem. Praha, Portál, 1998

ZEMKOVÁ, J. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře ve speciální mateřské škole pro děti s mentálním postižením. Speciální pedagogika, 1999, roč. 9, č. 1. ISSN 1211-2720.

  • --------------

Somatopedie

Realizace rehabilitační péče v jednotlivých etapách života člověka s tělesným postižením. Sborník Somatopedické společnosti, Praha 1996

Svobodová,J.: Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. MU, Brno 1997

Vítková,M.: Somatopedické aspekty. Paido, Brno 1999

Vítková,M.: Paradigma somatopedie. MU, Brno 1998

Vítková, M.: Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. IPPP ČR, Praha 2001

  • --------------

Tyflopedie

Čálek, O. a kol..: Vývoj osobnosti těžce zrakově postižených. Praha,SPN 1985.

Květoňová, L.a kol.: Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno, Paido 1996.

Květoňová-Švecová,L: Oftalmopedie. Brno, Paido 1998.

Monatová,L.: Pedagogika speciální. Brno, MU 1994.

Nielsenová,L.: Učení zrakově postižených dětí v raném věku . Praha, ISV nakladatelství 1998.

Řehůřek,J: Oční onemocnění v dětském věku. In kompendium očního lékařství, Praha, Grada 1997.

Přinosilová, D.: Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno, MU 1997.

Smýkal,J.: Hovory s rodiči. Praha UV SI 1988.

Vágnerová, M: Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995.

Vítková, M (ed).: Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením.Paido, Brno, 1999

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (20.01.2006)

Cíl kurzu: uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte

Obsah kurzu Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.

  • ---------------------

Psychopedie

Speciálně pedagogická diagnostika v psychopedii.

Edukační podpora dětí s mentálním postižením v předškolním věku.

Hra u dětí s mentálním postižením a u dětí s autismem a její využití.

Raná péče.

Kvalitativní postižení v oblasti komunikace u dětí s autismem (formy a funkce komunikace, alternativní způsoby komunikace, pomůcky k vizualizaci).

Kvalitativní postižení v oblasti sociálních vztahů u dětí s autismem (typické projevy sociálního chování dětí s autismem ve vztahu k sourozencům, vrstevníkům, rodičům).

Diagnostika poruch autistického spektra, screeningové metody.

Psychoedukační profily, individuální hodnocení v jednotlivých vývojových oblastech, výchovně-vzdělávací strategie, možnosti rozvoje jednotlivých funkčních oblastí u dětí s autismem

  • --------------------

Somatopedie

  • Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku
  • Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů
  • Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii
  • Didaktická a technická podpora TP dítěte v předškolním věku
  • Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce
  • Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí
  • Raná péče, principy, formy, zásady
  • Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti
  • Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí
  • Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování ?nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí počas jejich hospitalizace
  • -------------------

Tyflopedie

Cíl kurzu: Získat poznatky o speciálně pedagogické podpoře vývoje dítěte se zrakovým postižením, diagnostice vady, podpoře vývoje dítěte a eliminaci senzorické deprivace.

Obsah kurzu:

Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence.

Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby);

reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit

kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů

výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra;

Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění.

Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

  • --------------

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html