SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Individual with speech handicap1 - O05318035
Title: Spec. pedag. znevýh. člověka s postižením řeči
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: ČLŘP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Pre-requisite : OSOZ1SP
Is pre-requisite for: OSOZ2SP
Annotation -
Last update: Erudio ()
Propedeutics to the branch, basic terminology, process of communicatin and its disorders, social function of speach, development of speech in ontogenesis and phylogenesis, bases of phonetics, prevetion, contemporary trends in the care for people with speech impairments.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

Sovák,m.: Uvedení do logopedie. SPN, Praha 1978.

Palková,Z.: Fonetika a fonologie češtiny. Karolinum, Praha 1997.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (07.03.2005)

Cíl kurzu: Úvod do problematiky NKS

Obsah kurzu:

Propedeutika logopedie: řeč, jazyk, komunikace, mluva, sdělovací proces, komunikační schopnost vs. narušená komunikační schopnost.

Systém , formy a styly komunikace z hlediska psycho- a sociolingvistiky.

Sociální a subkulturní aspekty užívání jazyka.

Logopedie jako vědní obor, historický vývoj oboru, postavení v systému věd v současnosti, význam, metody a prostředky, organizace logopedické péče, etická pravidla, směry v profesionalizaci logopedů, aktuální trendy v logopedii.

Biologické a sociální determinanty řečové produkce, vývojové změny.

Neuropsychologické základy řeči. Vztah jazyka a myšlení z behavioristického, konvergujícího a kognitivního pohledu. Vztah vnímání- tvorba řeči (vokalizace,bimodalismus)

Klasické teorie osvojování jazyka (Skinnerova teorie, Chomského nativismus, Piagetův konstruktivismus, teorie kulturního kontextu Hallidaye a Labova aj.)

Fonetika a fonologie pro logopedy. Souvislost fonetické, fonotaktické a prozodické úrovně v organizaci řeči.

Anatomické a neurofyziologické předpoklady preverbálních a verbálních schopností.

Systém a klasifikace českých hlásek, artikulační a fonická báze, mluvní a fonické styly.

Česká ortofonie a ortoepie

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html