SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Initiation to SpecEd and Its History II - O05318027
Title: Vstupní kurz a dějiny SPPG II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: K27
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Interchangeability : O04318027
Is pre-requisite for: OSOZ1SP, O05318029
Is interchangeable with: O04318027
Annotation -
Last update: Erudio ()
Relations betwen handicapped people and society - historical transformation their relations, Anthropological aspect of position handicapped people in society. History of theories of special pedagogy. Part of prominence personalities in development of special pedagogy. Titzl.B. Postižený člověk ve společnosti.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

Monatová, L.: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Paido, Brno, 2000.

Solar,S.: Geschichte der Sonderpadagogik. Koln 1983

Cohen,A,Cohen,L.: Special educational needs in the ordinary school

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (03.03.2005)
Cíl kurzu:
Uvedení do speciální pedagogiky v kontextu domácí tradice i evropských souvislostí

Obsah kurzu:
Konstituování a vývojové etapy speciální pedagogiky jako vědního oboru.

Multidisciplinarita, interdisciplinarita a transdisciplinarita v současné speciální pedagogice.

speciálně pedagogické metody a principy.

Od defektu ke speciálním potřebám znevýhodněných osob.

Socializace jako proces vrůstání do společnosti i postižení.

Průnik mezinárodních přístupů a trendů do teorie a praxe speciální pedagogiky.

Cílové skupiny současné speciální pedagogiky a jejich bližší charakteristika.

Vyrovnávání se s důsledky postižení.

Problém klasifikací a norem ve speciální pedagogice.

Činitelé působící ve výchově znevýhodněných osob, výchovné styly.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html