SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Internet as a Tool for Education and Communication - O05118127
Title: Internet jako prostředek pro vzdělávání a komunikaci
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: both
E-Credits: 1
Hours per week, examination: 1/1, C+Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Interchangeability : O04118127, O06118127
Is interchangeable with: O04118127, O06118127
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.10.2005)
Var. II. Internet - technical and sw background. Internet as a source of information, services. Copyright for Internet. Seekung and exploiting info. Designing web pages. Working out pages on sppg topic.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (04.05.2005)

Krejčí,R.: Tvorba WWW stránek v Ofice 7, Grada Publishing, Praha 1998

Vořech,J., Morkes,D.: 1001 tipů a triků pro Internet, Computer Press 1998

Písek S.: Vytváříme internetové stránky , Grada Publishing, Praha 2003, ISBN 80-247-0573-7, 88 s

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (08.09.2005)

Varianta I.

Speciálně pedagogické téma zpraostředkované internetem a vyučované kombinovaně - e-learning + prezenčně.

Cíl kurzu:

Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; změnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal osobně přispět k zvládnutí inkluse a rozvoji každého dítěte.

Obsah kurzu:

S použitím e-learningového kurzu "ODL:Inclusive", na ukázkách z praxe a úkolech na nich vystavěných, s využitím autotestů:

  • obhled stavu inkluse (ukázky na videosekvencích), kompetence potřebné pro inklusivní vzdělávání, principy inkluse
  • nácvik pozorného a nepředpojatého sledování a popisu skutečnosti
  • výklad teoretických východisek inkluse (- výměnné vztahy individua a prostředí, jejich význam a důsledky pro hendikep, - životní podmínky a osobní historie, - vnější a vnitřní izolace a autokompenzační a regulační psychické mechanismy, disociace psychiky)
  • deficitní a kompetenční pojetí handicapu, cesta od vnějšího k vnitřnímu pozorovateli
  • životní podmínky a biografie, logika vývoje
  • DCSCAT - substituční kooperativní akční terapie zaměřená na dialog, ukázky

Diskuse studentů s odborníky z praxe.

Varianta II.

Zpracování spec. pedag. tématu ze zdrojů a/nebo ve formě pro inet.

Cíl kurzu

Zvládnutí techniky práce s Internetem, vytvoření práce na speciálně pedagogické téma s použitím zdrojů Internetu a (nebo) ve formě pro Internet. Využívání získaných komunikačních dovedností při navrhování a realizaci témat předpokládajících práci v lokálních nebo vzdálených sítích.

Obsah kurzu:

Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí, Úvod: historie, druhy sítí, - vztahy mezi nimi, - druhy služeb v sítích.

Internet jako zdroj informací (i netextového typu), Co je to WWW; ukázky prací studentů

Elektronická pošta a poštovní služby, zásady pro e-mailovou korespondenci, nastavení e-mail klienta (Outlook Express) pro čtení pošty prostřednictvím POP3

Vyhledávání informací a možnosti jejich využití.

Techniky práce: - detailní seznámení s prohlížeči ("historie", "záložky-oblíbené" a práce s nimi vč. jejich přenášení a využití na různých počítačích, ukládání dat z www stránek v různých formátech),

  • kompilace dat z různých zdrojů do jednoho dokumentu,,-pravidla citování z elektronických zdrojů, -hledací servery a pravidla pro vyhledávání, -databáze odborných publikací a hledání v nich, -užívání služeb knihoven prostřednictvím Inetu;

Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí.

Jak se dělají www stránky. Zásady pro tvorbu bezbariérových www stránek.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html