SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of Individuals with Mental Retardation - O04318274
Title: Výchova a vzdělávání osob s mentální retardací
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (22)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: VVOM
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Is pre-requisite for: O04318275
Annotation -
Last update: Erudio ()
Humanic koncept of education. Educational programms in special schools. Pupils as a subject education. Communication - teacher, pupil, parent. Educational principles, methods, forms and means; School classification and evaluation. School documentation, Integration,
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (23.01.2006)

Černá, M: a kol: Kapitoly z psychopedie, Praha, UK 1995

Badegruruber,B.: Otevřené učení ve 28 krocích, Praha, Portál 1994

Bajo, I., Vašek, Š.: Pedagogika mentálně postihnutých, Bratislava, Sapientia 1994

Canfield,J. a kol.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Praha, Portál1998

Gyuláné, I.,: Špeciálnopedagogická psychológia, Bratislava, SPN 1976

Cangelosi, J.S.: Strategie řízení třídy, Praha, Portál 1994

Hennig,G. a kol.: Antistresový program pro učitele, Praha Portál1995

Karnsová,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha, Portál 1995

Kovaliková, S.: Integrovaná tématická výuka, Kroměříž, Spirála 1995

Kyriacou, CH.: Klíčové dovednosti učitele, Praha, Portál 1991

Lang,G. a kol.: Každé dítě potřebuje speciální přístup, Praha, Portál 1998

Mareš, J., Křivohlavý, J,: Komunikace ve škole, MU, Brno 1995

Muller, O.: Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, Olomouc, UP 2001

  • kol. autorů NEMES: Jak měnit a rozvíjet vlastní školu, Agentura Strom, Praha 1995

Petty,G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 1996

Průcha, J.: Moderní pedagogika, Praha, Portál 1997

Rhenwaldová, E.:Rodičovství není pro každého, Most, Severografia 1993

Říčan,P.: Agresivita a šikana mezi dětmi, Praha, Postál 1995

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole, Praha, Portál 1999

Švarcová, I.: Mentální retardace, Praha, Portál 2000

Učitelé a mentálně postižení, Praha,UK 1986 (Sborník ze semináře Hradec Králové)

Vítková, M. a kol.: Integrativní speciální pedagogika,Brno, Paido 1998

Výchovně vzdělávací programy ZvŠ, PŠ, OU, Praktické školy

Ward A.: Nový pohled (Mental HAndicap Law for Eastern Europe) Praha, SZOZP 1995

Vybrané články (anotace) z novin a časopisů Speciální pedagogika, Učitelské noviny, Rodina a škola, Efeta, Můžeš.

Zákony a vyhlášky MŠMT ČR

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (08.02.2006)

Cíl kurzu:

Zákonitosti a specifičnost výchovně vzdělávacího procesu na speciálních školách pro žáky s mentální retardací.

Obsah kurzu:

Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků.

Dítě, žák, učitel, rodič a jejich vzájemná komunikace.

Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum.

Klasifikace a hodnocení. Žák: subjekt edukace. Škola jako edukační instituce.

Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR. Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole speciální: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ). Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ speciální. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy. Speciálně pedagogická centra pro MR.

Výchovně vzdělávací proces na základní škole praktické: Analýza dosavadního pojetí ZŠ speciální. Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na ZŠ praktické. Hospitace ve výchovně vzdělávacím procesu. Příprava učitele na vyučování. Alternativní vyučování. Dokumentace třídního učitele, ředitele školy.

Výchovně vzdělávací proces na odborných učilištích a praktických školách: Pojetí OU a PRŠ, jejich struktura a členění. Učební plány, učební osnovy, učebnice. Teoretická výuka. Odborný výcvik.

Osobnost učitele - psychopeda.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html