SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of Individuals with Auditory Impairment - Didactics I - O04318271
Title: Surdopedie - speciální diadaktika I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (9)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: SURD
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Pre-requisite : O04318034
Annotation -
Last update: Erudio ()
Lifelong education and rehabilitation programmes for hearing impeirment persons. Pedagogical, social and work integartion of deaf people. Technical hearing aids. Cochlear implantation. Resorting teratment of hearing.
Literature - Czech
Last update: Erudio ()

Pulda,M.: Surdopedie. Olomouc: UP, 1992

Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémi těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1996.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (25.02.2005)
Cíl kurzu

Obsah kurzu: Charakteristika komunikace sluchově postižených osob v dospělosti a ve stáří. Endogenní a exogénní činitele ovlivňující volbu komunikačního systému, profesionalizaci, volnočasové aktivity.

Předprofesionální a profesionální příprava sluchově postižených a otázky jejich pedagogické, sociální a pracovní integrace. Problematika dospívajících a dospělých sluchově postižených osob - možnosti dalšího vzdělávání. Reedukační a rehabilitační programy pro dospělé sluchově postižené osoby. Pedagogika volného času sluchově postižených osob. Poslání a úkoly společenských, zájmových a rodičovských organizací sluchově postižených.

Reedukace sluchu, sluchová výchova: vymezení pojmů, předmět, cíle, formy.

Historie reedukace sluchu. Teoretické základy sluchové výchovy. Časná sluchová a řečová výchova osob s těžkými sluchovými vadami (přístupy a metody - Wedenberg, Ewingovi, Lowe, van Uden,Korsunskaja, Sovákovo pojetí). Metodika reedukace sluchu dětí, adolescentů a dospělých osob s lehkými a středními sluchovými vadami. Sluchový trénink se sluchadlem. Sluchová výchova jako důležitá složka všech vzdělávacích programů.Metodika psychorehabilitačních kursů.

Verbo-tonální metoda reedukace řeči ve skupinovém i individuálním reedukačním programu. Verbo-tonální metoda a rytmika rukou a prstů v reedukaci řeči sluchově postižených.

Kochleární implantát - vymezení pojmu, technický opis, perspektivy.Historie kochleárních implantací. Možnosti stávajících typů kochleárních implantací. Reedukace sluchu u dětí, adolescentů a dospělých s kochleárním implantátem v závislosti na době ztráty sluchu a dalších podmínkách a schopnostech.

Význam sluchové výchovy v doplňovaných orálních vzdělávacích programech, ve vzdělávacích programech s totální komunikací a vzdělávacích programech bilingválních.

Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených. Význam a klasifikace prostředků na: stimulační, motivační, didaktické pomůcky a přístroje, víceúčelové pomůcky a prostředky, diagnostické pomůcky a prostředky. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených.

Krizové situace v průběhu života sluchově postižených a jejich řešení.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html