SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Auditory Impairment - O04318034
Title: Spec. pedag. znevýh. člověka se sluchovým postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: SPZČ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Pre-requisite : OSOZ1USP
Is pre-requisite for: O04318271, OSOZ2USP
Annotation -
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (08.04.2005)
Consequences of grade, kind, type and variety of hearing impairment. Prevention, diagnostic, education, consequence of hearing impairment.Complexity care about hearing impairment persons and their family.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (08.04.2005)

KSovák,M.: Uvedení do logopedie. Praha, SPN, 1978-1982.

Sovák,M.: Logopedie. Praha SPN 1. (1966,1971,1974) (1978,1980)

Novák,A.: Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Unitisk spol.s.r.o.Praha 1994

Krahulcová, B.: Komunikace sluchově postižených. Praha, Karolinum 2002

Poul, J.: Nástin vývoje vyučování neslyšících. MU Brno 1996

Janotová, N., Řeháková, K.: Surdopedie I, II. SPN Praha, 1990

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (08.04.2005)
Cíl kurzu:
Vymezení základního surdopedického pojmosloví.

Obsah kurzu:
Propedeutika surdopedie. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, vědecká základna oboru, metody surdopedie, cíl surdopedie, společenský význam surdopedie.

Patologie sluchového analyzátoru. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchové funkce v oblasti periferní a centrální. Klasifikace sluchových vad. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, hluchoněmota, ohluchlost, zbytky sluchu, nedoslýchavost, nepoznaná nedoslýchavost) i z hlediska mezinárodní klasifikace a terminologie. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad a sluchové defektivity.

Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Sluchová zkouška u dítěte: reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská slovní audiometrie, Surdopedický screening. Základy praktických metod vyšetřování sluchu. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška řečí, Weberův pokus, Rinného pokus, Schwabachův pokus, sluchová zkouška pomocí šelestů a hudebních nástrojů, audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, vyšetřování centrálních vad sluchu, ERA, BERA, CERA. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu.

Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html