SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Learning Disorders - O04318029
Title: Poruchy učení
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: O04313029
Old code: POUČ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Interchangeability : O04313029
Is pre-requisite for: O04318073, OSOZ1USP
Is interchangeable with: O04313029, O05318029
Annotation -
Last update: Erudio ()
Determination, aetology, symptomatics, diagnostics, methods of development of weaker functions, reeducational care, prevention ;
Literature - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (10.05.2005)

Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Portál, Praha 1997.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (10.05.2005)
Cíl kurzu:
Specifické vývojové poruchy učení a chování, pojetí u nás a v zahraničí, speciálně pedagogická diagnostika, základy reedukace, současná praxe.

Obsah kurzu:
1. Historie specifických vývojových poruch učení a chování, vývoj poznání, výzkumy, neuropsychologie ve světě a u nás. Terminologické vymezení SPUCH - základní pojmy, definice specifických poruch učení a chování. Etiologie, výskyt poruch v populaci.

Klinický popis jednotlivých poruch. Diagnostika SPU z pohledu speciálního pedagoga v PPP a z pohledu učitele - percepčně kognitivní funkce, motorické funkce, didaktické testy a zkoušky. Reedukace dyslexie, metody a formy práce, techniky nápravy, pomůcky a publikace vhodné při práci s dětmi s SPU.

2. Reedukace dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Metody a formy práce, techniky nápravy, pomůcky a publikace vhodné při práci s dětmi s SPU. Metody výuky počátečního čtení a psaní, počítání. Specifika reedukace SPU na 1. a 2. stupni ZŠ. Individuál. vzdělávací plány.

3. Lehké mozkové dysfunkce. Pojem, vývoj pojmu, příčiny a projevy, zásady práce s dětmi s LMD, vliv LMD na osobnost dítěte. Psychorelaxační cvičení, plavání pro děti s LMD.

Kineziologie, DOV.

4. Historie péče u nás o děti s SPU a SPCH, pedagogicko-psychologické poradny, integrace, současný stav péče o děti s SPU. Přehled právních předpisů k problematice SPU - metody hodnocení a tolerance dětí s SPU, metodické pokyny k integraci, zřizování specializovaných tříd. Spolupráce s rodiči.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html