SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Initiation to SpecEd and Its History I - O04318026
Title: Vstupní kurz a dějiny SPPG I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (998)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: VKDS
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Special Pedagogy
Interchangeability : O05318026
Is pre-requisite for: OSOZ1USP
Is interchangeable with: O05318026
Annotation -
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (27.04.2005)
Topic, principles, methods and articulations of subject of special pedagogy. Imprtant groups handicapped persons with special education needs. Defect, disorder (impairment, disability, handicap, specia educatin needs) Education consequences and strategies their elimination. Systém of education handicaped people.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (27.04.2005)

Vítková, M.: Integrativní speciální pedagogika. Paido, Brno, 1998.

Robert F. Murphy: The body silent.,New Zork 1987.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (27.04.2005)

Obsah kurzu:

Konstituování a vývojové etapy speciální pedagogiky jako vědního oboru.

Multidisciplinarita, interdisciplinarita a transdisciplinarita v současné speciální pedagogice.

speciálně pedagogické metody a principy.

Od defektu ke speciálním potřebám znevýhodněných osob.

Socializace jako proces vrůstání do společnosti i postižení.

Průnik mezinárodních přístupů a trendů do teorie a praxe speciální pedagogiky.

Cílové skupiny současné speciální pedagogiky a jejich bližší charakteristika.

Vyrovnávání se s důsledky postižení.

Problém klasifikací a norem ve speciální pedagogice.

Činitelé působící ve výchově znevýhodněných osob, výchovné styly.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html