SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Reading and Literary Education - O04304061
Title: Didaktika čtení a literární výchovy
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: DČLV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Pre-requisite : O04304060
Annotation -
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (20.09.2005)
Reading and literary education as integral parts of the school subject Czech Language at 1st degree of elementary schools and special schools. Overview of reading-lesson and literary-education curriculum on these types of schools, optionally information about modifications for auxiliary schools and special centers. Briefly: about history of didactic methods of reading, bearing in contemporary approaches. Overview and evaluation of contemporary textbooks of primary learning and contemporary reading-books for 1st degree of elementary schools and special schools. In detail: phases of reader´s skills, types and forms of reading in lessons, interpretive possibilities of work with reading-book texts. Issue of common off-reading-book reading and individual reading. Singularity of contemporary literature education, exploitation of mass media influence. Literature for children in context of national literature. Interpretation of selected works regarding to different literary genres and to age of addressee. Types of books for pre-scholar children. Book news in literature for children.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (27.05.2005)
  • Chaloupka, O.:Horizonty čtenářství. Praha 1970.
  • Lederbuchová, L.: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy I.,II. Plzeň 1995, 1997
  • Machková, E.: Základy dramatické výchovy. Praha 1980.
  • Marhounová, J.: Čtenářem se člověk stává. Praha 1986.

Osnovy pro obecnou školu, základní školu, národní školu.

Seminář:

  • Budínská, H.: Hry pro šest smyslů. Praha 1994.
  • Disman, M.: Receptář dramatické výchovy. Praha 1966.
  • Macková, S.: Dramatická výchovy v základní škole. Brno 1995.
  • Machková, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha 1992.
  • Machková, E.: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Praha 1992
  • Mašatová, M.: Dramatika s loutkou. Praha 1996.
  • Štembergová, Š.: Metodika mluvní výchovy dětí. Praha 1994.
  • Valenta, J. a kol.: Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha 1993
  • Valenta, J. - Kasíková, H.: Reformu dělá učitel. Praha 1994.

Čítanky pro 2.,3.,4.,5. ročník ZŠ, OŠ.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html