SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Handicapped Child in the Family - O02317055
Title: Postižené dítě v rodině
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: PDRO
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eva Mrkosová, CSc.
Classification: Teaching > Family Education
Pre-requisite : O02317SOZ
Is pre-requisite for: O02317079
Annotation -
Last update: MARADOVA (12.07.2005)
The course informs about incidence of handicapped people in population and about possible handicap causes. It provides psychosocial and pedagogical description of children with different extent of handicap. It highlights specific needs of family with a handicapped child and identifies possible solutions. Furthermore, it explains problems connected with taking care of the handicapped and eco-systemic relation: child - family - school.
Literature - Czech
Last update: MARADOVA (12.07.2005)

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocného a zdravotně postiženého dítěte. Praha: H+H, 1992. ISBN 80-85467-42-9

KARÁSKOVÁ, V. Cvičení doma - já a mé postižené dítě: zásobník cviků pro civčení rodičů a dětí s mentálním postižením v domácím prostředí. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0746-9

Syllabus - Czech
Last update: MARADOVA (11.11.2005)

Obsah kurzu:

  • Výskyt postižených v populaci, příčiny vzniku postižení
  • Psychosociální a pedagogická charakteristika dětí s mentální retardací, ukázka- videozáznam
  • Psychosociální a pedagogická charakteristika dětí řečově a sluchově postižených
  • Charakteristika dětí s vadami zraku-videozáznam
  • Charakteristika dětí tělesně a zdravotně postižených, architektonické bariéry ? videozáznam
  • Charakteristika dětí s vývojovými poruchami učení se a chování, příčiny a výchovně vzdělávací opatření
  • Specifické potřeby rodiny s postiženým dítětem, možnosti řešení. Komprehezní péče a integrace postižených, ekosystémový vztah dítě-rodina-škola

Požadavky k zápočtu:

  • Písemná příprava na jednu vyučovací hodinu RV na ZŠ nebo SŠ s tématem "Dítě s konkrétním druhem postižení v rodině"

Test obsahově zaměřený k tématům kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html