SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Drama Education - O02317047
Title: Dramatická výchova
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: DRVÝ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Pre-requisite : O02317SOZ, O02317042
Is pre-requisite for: O02317081
Annotation -
Last update: MARADOVA (12.07.2005)
Dramatic education is a means of personal, social and aesthetic development and also an important teaching method. The course consists of games and exercises of various purposes (warm-up, release, concentration, contact, cooperation, movement and rhythm, imagination, creativity, etc.) and chosen methods and techniques of dramatic education (dramatic games, improvisation, workshops, etc.)
Literature - Czech
Last update: MARADOVA (12.07.2005)

MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: IPOS - ARTAMA, 1999. ISBN 80-7068-105-5

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS-ARTAMA, 1998. ISBN 80-901660-3-2

KOŤÁTKOVÁ, S. aj. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha. Karolinum, 1998.

Syllabus - Czech
Last update: MARADOVA (22.09.2005)
Obsah kurzu:
  • Dramatická výchova jako prostředek osobnostního, sociálního a estetického rozvoje
  • Dramatická výchova jako metoda ve výuce
  • Základy metodiky dramatické výchovy
  • Průpravné hry a cvičení:rozehřátí, uvolnění, soustředění, smyslové vnímání kolektivní cítění, kontakt, kooperace, prostor, pohyb a rytmus představivost, imaginace, tvořivost
  • Vybrané metody a techniky dramatické výchovy
  • Dramatické hry, improvizace a etudy v práci s námětem a tématem
  • Rolová hra, charakterizace
  • Stavba výukového celku využívajícího dramatickou výchovu jako hlavní metodu
  • Vybrané prvky inscenační práce, školní drama
  • Základní pojmy z teorie dramatické výchovy

Požadavky k zápočtu:

  • Aktivní účast ve výuce, závěrečné cvičení
  • Návrh výukového bloku s využitím postupů dramatické výchovy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html