SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Multicultural Education - O02317046
Title: Multikulturní výchova
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Classification: Teaching > Family Education
Pre-requisite : O02317042, O02317044
Annotation -
Last update: MARADOVA (12.07.2005)
The course serves as an introduction to multicultural education, to its development and current trends in global context. It presents current educational problems of migrants and refugees, legal documents and realized projects of intercultural and multicultural school education, education towards tolerance, educations against xenophobia, racism and anti-Semitism and teacher training focused on educating people who are from different environments.
Literature - Czech
Last update: MARADOVA (12.07.2005)

PRUCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0

SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In. Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha: Člověk v tísni 2001.

Syllabus - Czech
Last update: MARADOVA (11.11.2005)

Obsah kurzu:

  • Didaktického materiálu pro výuku výchovy k toleranci a proti rasismu.
  • Získání přehledu o dostupných programech pro základní a střední školu a vytvoření vlastního sborníku her a cvičení pro žáky a studenty.
  • Metodika práce s mládeží v oblasti multikulturní výchovy.
  • Praktické náměty pro vytvoření názorných modelových situací neporozumění a xenofobie a příklady technik, které tyto bariéry odstraňují.

Požadavky k zápočtu:

  • Aktivní účast

Didaktické zpracování vybraných her pro společný sborník

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html