SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Pedagogy - O02314041
Title: Sociální pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 1/2, C+Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: SOPG
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Jan Svatoš
Pre-requisite : O02314031
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
1. Socializace. Definice. Funkcionalistická škola. Cíle, hodnoty. Sociální kontrola, její charakteristika ve společnosti tradiční a urbanizované. Kultura, potřeby. Primární a sekundární socializace. Socializace jako celoživotní proces. Socializace a výchova. . 2. Sociální role. Definice. Sociální skupiny a jejich dělení. Konflikty uvnitř role a mezi rolemi. Srovnání původního a novějšího pojetí sociální role. Sociální role a osobnost. 3. Sociální učení. Definice učení a sociálního učení. Zpevňování. Utváření stereotypního chování. Naučené úzkosti a strachy a jejich význam pro socializaci. Intenzivní sebeinvestování do učení. Napodobování a identifikace. Model. Observační učení. Pozitivní a negativní vliv modelu. Podmínky vlivu modelu na imitátora. V čem spočívá rozdíl mezi nápodobou a identifikací. 4. Šikanování. Definice šikanování, význam definování šikany. Šikanování a sociokulturní prostředí. Šikanování a rodina, osobnost útočníka a oběti, význam sociální skupiny. Postoje dětí k šikanování. Jak může škola čelit šikanování. Asertivní přístup. Skupinová dynamika šikanování. Pět stupňů vývoje šikany. Počínání pedagoga při řešení případu šikany a nezbytné pedagogovy dovednosti. Šikanování a stávající zákony. Agresivita, druhy agresivity. Typologie agresora. Mobbing s ohledem na školní prostředí. Nebezpečí mobbingu u začínajících učitelů. Rady rodičům a dětem s ohledem na šikanování. 5. Mládež a kriminalita. Delikvence a kriminalita, prekriminalita, kriminalita blízká věku mladistvých. M.B. Clinard a jeho pět hypotéz o vztahu urbanizace a kriminality. Teorie o obětech. Charakteristika rychlé urbanizace. Dimenze kriminality mládeže. Přístupy ke kriminalitě mládeže. Role sociální pedagogiky ve vztahu ke kriminalitě mládeže. Viktimizace a reviktimizace, jak děti chránit před reviktimizací. Nálepkování a jak mu čelit. 8. Příčiny kriminality. Alternativní tresty a jejich význam. Organizace LATA, význam, popis činnosti. Narovnání, popis, význam. Don Bosco. Anomie. Mertonova typologie způsobů adaptace. Prevence kriminality, možnosti preventivních programů na školách. 9. Romové. Stručný přehled historie (původ, příchod do Evropy, období represí počátkem novověku, nové pohledy za Marie Terezie a Josefa II., období romantismu, 20. století). Integrace a asimilace. Etnografický pohled. Romové ve škole. Romská rodina a komunita. 10. Rodina, její funkce a dynamika. Proměny rodiny, rodina minulosti a současnosti. Rodina severozápadního typu a rodina jihovýchodního typu. Vývoj postavení dítěte v rodině. Mužská a ženská role v rodině a proměny mužských a ženských rolí v současnosti. 11. Mládež, alkohol, drogy. Jak vychovávat silnou osobnost schopnou odolávat vlivu psychotropních látek. Jak odmítat drogy a jiné psychotropní látky. Utváření osobnosti dítěte v rodině alkoholika. Pojednejte o následujících pojmech z hlediska dospělého dítěte alkoholika (DDA, ACOA): strach, úzkost, popření, projekce, fasáda, rozhodování. Příklady preventivních programů. 12. Úmluva o právech dítěte. Rodičovská práva. Týrané dítě. Riziková prostředí z pohledu týraného dítěte. Jak seznamovat žáky s Úmluvou o právech dítěte. 13. Pedagogika zážitku. 14. Žákovská samospráva.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
  • Bosco, T.: Don Bosco.
  • Čírtková, Ludmila: Co z nás dělá oběti trestných činů? Odborná péče o oběti násilí. Psychologie dnes, č. 4, 2000, str. 23 - 24.
  • Helus, Zdeněk: Dítě v osobnostním pojetí. Portál. Praha 2004.
  • Helus, Zdeněk: Psychologické problémy socializace osobnosti. SNP, Praha 1973.
  • Hopf, Arnulf: Sociální pedagogika pro učitele.
  • Horský, Jan; Seligová, Markéta: Rodina našich předků. Nakl. LN, Praha 1997, 143 s.
  • Kolář, Michal: Skrytý svět šikanování ve školách. Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Portál, Praha 1994, 127 s.
  • Koudelková, Anna: Psychologické otázky delikvence. Victoria Publishing, Praha 1995.
  • Marhounová, Jana; Nešpor, Karel: Alkoholici, feťáci, gambleři. Empatie, Praha 1995, 110 s.
  • Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea: Mládež a delikvence.
  • Matoušek, Oldřich a kol.: Práce s rizikovou mládeží. Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Portál 1996, 87 s.
  • Matoušek, Oldřich: Rodina jako instituce a vztahová síť.
  • Možný, Ivo: Kapitoly ze sociologie rodiny. Univerzita J.E.Purkyně, fak. filozofická, Brno 1987, 143 s.
  • Možný, Ivo: Moderní rodina. Mýty a skutečnost. Praha 1993.
  • Ondrejkovič, Peter: Úvod do sociológie výchovy. Základy sociológie výchovy a mládeže. Vydavateĺstvo SAV, Bratislava 1998, 338 s.
  • Parry, Jean; Carrington, Gillian: Čelíme šikanování. Metodický materiál Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR.
  • Petrusek, Miloslav: Sociologie. Praha 1995.
  • Pipeková, Jarmila a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Paido, Brno 1998.
  • Pöthe, Petr: Proč rodiče týrají své děti? PROPSY, č. 5, 1997.
  • Říčan, Pavel: Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Portál, Praha 1995.
  • Říčan, Pavel: S Romy žít budeme - jde o to jak. Portál, Praha 1998, 143 s.
  • Úmluva o právech dítěte.
  • Woititzová, Janet Geringer: Dospělé děti alkoholiků.
  • Zákon o rodině.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html