SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Psycholinguistics - O02303059
Title: Úvod do psycholingvistiky
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: ÚPSL
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Classification: Teaching > Bohemian Studies, Czech Studies
Co-requisite : O02303058
Pre-requisite : O02303009, O02303056, O02303057
Is co-requisite for: O02303058
Is pre-requisite for: O02303060
Annotation -
Last update: SMEJKALO (11.04.2005)
Language abilities and mental structures in the individual; the interface between thought and language; mental encyclopaedia; mental vocabulary; mental aspects of the process of production, perception and interaction; inteference; the creation of concepts and metaphors; learning from text.
Literature - Czech
Last update: DANEK/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2009)

ALTMAN, F. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triada, 2005, 78-98, 160-183.

BORDAGOVÁ, D. Derivace, flexe a jejich reprezentace v mentálním lexikonu. SaS, 63, 2002, 213-217.

BORDAGOVÁ, D. Gramatický rod a řečová produkce v mateřském jazyce. Čs. psychologie, 47, 2003, 105-121.

CONWAY, M. Cognitive model of memory. Hove : Psychological Press, 1997.

DANĚK, J. Jazykový instinkt Stevena Pinkera. Čs. Psychologie, 46, 6, 563-566.

CHOMSKY, N. Jazyk a myšlení. In Perspektivy moci. Praha : Karolinum, 1998.

CHRZ, V. Kognitivní funkce metafor v politice. Čs. psychologie, 44, 2000, č.1, 11-25.

KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, hesla aktivace; čtení; inference; kognitivní báze; kognitivní lingvistika; mentální slovník; modelování řečové komunikace; porozumění řeči; poruchy řeči; produkce řeči; psaní; psycholingvistika.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.

LEHEČKOVÁ, H. Afázie jako zdroj poznatků o fungování jazyka. SaS, 70, 2009, 24-35.

LURIA, A. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha : Academia, 1976.

MACHOVÁ, S. Recenze na knihu: Zalevskaja A., A.: Vvedenije v psicholingvistiku. Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, Moskva, 1999, 382 s. Čs. psychologie 45, 2001, 285-287.

NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha : H a H, 1992.

PINKER, S. Slova a pravidla. Praha : Academia, 2008, 342-378.

PINKER, S. The language instinct: The new science of language and mind. London : Penguin Books, 1994.

PLICHTOVÁ, J. Renesancia záujmu o jazyk: Diskurzívna psychológia a analýzy diskurzu. Čs. Psychologie, 44, 2000, 289-307.

SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha : Grada, 2004.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000.

ZALEVSKAJA, A. Vvedenije v psicholingvistiku. Moskva : Rossijskij gosudarstvennyj gumanitarnyj universitet, 1999.

Syllabus - Czech
Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.08.2011)

Studijní obor: učitelství ČJ pro 2. st. ZŠ a pro SŠ

K59 Úvod do psycholingvistiky

Ukončení: Z

Vyučující: PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.

Požadavky k zápočtu:

1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace.

2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.

Cíl kurzu:

Hlouběji proniknout do mentálních struktur lidského jedince, fakticky i didakticky zvládnout téma "jazyk a myšlení".

Obsah kurzu:

1) Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata.

2) Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika.

3) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce textů a jeho modelování.

4) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh percepce textů a jeho modelování.

5) Jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení.

6) Akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html