SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Linguistic Characterology of Instructional Text - O02303056
Title: Lingvistická charakteristika učebního textu
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: LCHU
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Classification: Teaching > Bohemian Studies, Czech Studies
Co-requisite : O02303057
Pre-requisite : O02303009, O02303055
Is co-requisite for: O02303057
Is pre-requisite for: O02303059, O02303058
Annotation -
Last update: SMEJKALO (14.04.2005)
The textbook (and its various forms) as an integral component of the educational process; the textbook as a distinct genre (albeit represented by a wide range of subgenres); the texbook and its communicative function of instructing pupuils and students. The different sociocommunicative functions of textbooks reflected in their language: textual function (e.g. coherence, terminology); ideational function (selection and presentation of information), interpresonal function (teacher x pupil), the distinctive genres of school texbooks; directed activitois related to instructional text.
Literature - Czech
Last update: SMEJKALO (14.11.2005)
  • Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha 1986.

Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha 1998.

  • Čmejrková, S. - Daneš, F. - Světlá, J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999.

Hausenblas, K.: Učební styl v soustavě stylů funkčních. Naše

řeč, 55, 1972, s. 150-158.

Příruční mluvnice češtiny. Brno 1996.

Školská jazykovědná terminologie. Eds. E. Hájková a S. Machová.

Praha 2002.

Machová, E. (ed.): Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Sborník z konference. Praha 1996.

Requirements to the exam - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)

Seminární práce: Analýza učebního textu - rozbor užitých jazykových prostředků ve vztahu ke stupni obtížnosti textu, měření obtížnosti textu, produkce různě obtížných edukačních textů pro různé typy příjemců, problematika formulace  zadání úkolu žáku/studentu (specifikace zaměření sem. práce podle zadání vedoucího/vedoucí semináře).

Splnění všech úkolů zadaných vedoucí/vedoucím semináře a odevzdání seminární práce do 30. 4. 2013.

Zápočty budou zapisovány do indexů a SIS v konzultačních hodinách vyučující od 17. 5. 2013 do 28. 6. 2013.

Syllabus - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.01.2012)

Seznámení se s teoretickým základem výzkumu učebních textů, kritický náhled na učební texty.

Požadavek k zápočtu: seminární práce (zadání: kritické posouzení pojetí vybraného termínu v učebnicích a lingvistických příručkách).

Zápočet se zapisuje do systému až po zápisu do indexu.

Termín odevzdání seminární práce: 9. května 2012

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html