SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention of Bullying and Violence in Schools - O02214034
Title: Prevence školního násilí a šikanování
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Michal Kolář
Annotation -
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
The objective is to provide students with a more systematic education in the area of the prevention of school violence and bullying via an experientional form of education. It involves familiarization with the classification of school violence and its system conception, comprehension of both special and general theory of school bulying, practical mastering of fist aid methods as well as orientation in prevention strategies, preparedness (in the role of a team member) to create school program against the bullying. The course has got 4 modules: 1.Basic training course - first aid against bullying 2.Special program against bullying as part of school educational program 3.Special methodology of diagnostics and treatment of the bullying 4.Supervisional meetings
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)

FROMM,E. Anatomie lidské destruktivity. Praha: NLN, 1997. 520 s. (ISBN 80-7106-231-4)

ČERMÁK,I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďar na Sázavou: Fakta, 1999.

HAVLÍNOVÁ,M., KOLÁŘ,M. Sociální klima v prostředí základních škol v České republice. Praha: MŠMT ČR, 2001.

KOLÁŘ,M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.

KOLÁŘ,M. Geniální omyly profesora Olweuse. Učitelské listy, roč. 11, 2003, č.4, s. 10-12.

KOLÁŘ,M. Perzekuce vůči obětem šikanování. Pedagogická orientace, 2003, č.1.

KOLÁŘ,M. Potlačené pocity viny hraji šikaně do karet. Psychologie dnes, roč. 9, 2003, č.2,

s. 14-15.

KOLÁŘ,M. Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních. Praha: MŠMT ČR, 2003.

KOLÁŘ,M.(ed.) Školní šikanování. (Sborník z první celostátní konference konané v Olomouci na PdF UP 30.3. 2004) Praha: Společenství proti šikaně, 2004.

KOLÁŘ,M. Proč je Říčanův postup vyšetřování šikany chybný? Učitelské listy, roč. 12, 2004, č. 4, s. 17-19.

ŘÍČAN,P. Agresivita a šikanování dětí. Praha: Portál, 1995.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html