course can be enrolled in outside the study plan priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
The course prepares students to conducting qualitative and quantitative research in education. The content of the course is divided into two parts - educational research methods and statistical analysis of data.
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Kurz připravuje studenty na provádění kvalitativního a kvantitativního výzkumu v pedagogice. Obsah kurzu je rozdělen do dvou částí - metody pedagogického výzkumu a statistická analýza dat.
Aim of the course -
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
The aim of the course is that students learn to conduct independently qualitative and quantitative research of a selected topic in education.
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Cílem kurzu je, aby studenti byli schopni samostatně provést kvalitativní a kvantitativní výzkum zvoleného pedagogického tématu.
Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004.
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.
Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.
Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
závěrečný písemný test
Syllabus -
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Qualitative and quantitative educational research - their characteristics and comparison and the most common types.
Main steps of research process (identifying a research problem, reviewing the literature, selecting participants, collecting data, analyzing and interpreting data, reporting and evaluating research).
Characteristics of a good research topic.
Methods for data collection
Descriptive statistics - frequencies, measures of central tendency and variability, correlation coefficient, graphing data
Last update: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Kvalitativní a kvantitativní pedagogický výzkum - jejich charakteristika a porovnání a nejčastěji využívané typy těchto výzkumů. Vymezení hlavních kroků ve výzkumu (stanovení výzkumného problému, studium literatury, výběr participantů, sběr dat, analyzování a interpretování dat, psaní výzkumné zprávy).
Metody sběru dat. Charakteristika dobrého výzkumného tématu.
Deskriptivní statistika - četnosti, míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické znázornění dat.