SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to the study of mathematics II - O01310247
Title: Úvod do studia matematiky II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok1
Old code: ÚSMA
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Classification: Teaching > Mathematics
Pre-requisite : O01110031
Is incompatible with: OK0610247
Is pre-requisite for: O01110032, O01110033, O01310V04, O01210051, OEBMM1709Z, OEB2310001, O01310261
Is interchangeable with: OK0610247
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (28.02.2019)
The aim of course is a change of attitudes of students towards arithmetic. The tool of change is a creation of series of arithmetical problems from the easiest to the difficult ones, looking for understandable formulations of problems, using experiment in solving problem, formulations of thypotheses and their proving on models, application of various methods of solving one mathematical problem related to supposed various levels of mathematical abilities of pupils of primary school age.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

The goal is to acquaint students with basic concepts of arthmetic and algebra.

Literature -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.
Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).
Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).
Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985
Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)
Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice.
In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.

Teaching methods -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

Lectures and seminars - solving of problems, discussion, work in groups

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. Alespoň 80% aktivní účast na seminářích.

2. Úspěšně napsat test aspoň na 60 procent.

3. Vytvořit databázi 50 úloh (zajímavých, jejichž řešení vyžaduje trik, náročných - pro 4., 5. ročník, případně vyšší ročníky ZŠ), z nichž 10 bude komentováno. Vybírané úlohy budou z následujícíh oblastí: zlomky - 10 úloh, kombinatorika - 10 úloh, slovní úlohy o věku - 10 úloh, jednoduché slovní úlohy o pohybu - 5 úloh, rovnice - 5 úloh, 10 úloh z jedné vybrané oblasti probírané na přednáškách. U úloh bude povinně zapsán zdroj, ze kterého student čerpal. Sbírku v elektronické podobě poslat do 11.5.2019.

4. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi nepište dříve než 4.5.2019 a elektronicky ji zašlete svým vyučujícím do termínu zápočtového testu.

5. Navštívit dle nabídnutých míst na školách jednu vyučovací hodinu matematiky a napsat z ní reflexi.


Klasifikace: Podle aktivity v seminářích, výsledku testu a kvality zpracování databáze úloh a reflexe z navštívené vyučovací hodiny matematiky.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (04.03.2019)

1. Semantic environments used for the introduction of linear equations.
2. Structural environments.
3. Multiplicative operations - different algorithms, algebrograms.
4. Series and regularities, diagrams.
5. Word problems.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html