SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Instrumental Study III - O01308106
Title: Hra na nástroj III.
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Pre-requisite : O01308105
Is interchangeable with: OK0608106
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (31.10.2019)
The aim of the course is to further improve the technique of playing the instrument, to expand recital and song repertoire and further develop improvisation skills. The choice and study of the instrument repertoire is determined by the individual study plan. Lesson contains: rehearsing the recital composition of the Romantic or Neo-Romantic music period. In the area of ​​accompaniment improvisation is increasing the ability to use both major and minor quintacords and extratonal dominant. Different types of piano accompaniment stylization. The song transpositions for possibilities of interpretation in higher and lower voice position. In the playing the violin the improvisation of the second voice. In both piano and violin playing concurrently singing and playing the instrument.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)
1 kredit/30 hodin: 12 hodin přímé výuky, 18 hodin práce na studovaném repertoáru.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)

HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek ZUŠ, střední a vyšší pedaogigcké školy. PEtřvald: Blesk Market, 2001, 91 s. ISMN 970-0-706544-00-7.  

HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991. 91 s. 

NEDĚLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rovzoje osobnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagoigcká fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3. 

NEDĚLKA, M. Příručka klavírní improvizace I. praha: Karolinum, 1997. 111 s. ISBN 80-7184-314-8. 

TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.


TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha : Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.


LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.


JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha : SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6.

MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha : Panton, 1983.


BERNATÍK, R. Klavírní doprovody písní hudební výchovy pro 1.-4. ročník základní školy. 4 svazky. Ostrava : Pedagogická fakulta 1984.


SLAVÍKOVÁ, M. Výběr houslových skladeb z hlediska uplatnění při poslechu hudby v 1.-4. ročníku základní školy. Plzeň : ZUPF, 1995. 80 stran- ISBN 80-7043-141-5.
MICKA, J. Hra na housle. Technika-výraz-didaktika. Praha : Supraphon 1972. 412 str.
ŠEVČÍK, O. Škola smyčcové techniky op. 2, seš. 4. Praha : SNKL 1956.
ŠEVČÍK, O. Houslová škola pro začátečníky. seš. 7. Praha : SNKL 1956.
MICKA, J. Melodie mistrů. Praha : SNKHU 1967.
BERAN, J. Národní písně (Housle a klavír). Praha : Supraphon 1989.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (15.06.2018)

V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, 

ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. 

Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. 

Upevnění předchozího přednesového materiálu: tedy skladby z obodobí baroka, klasicizmu. 

Technické procvičení na vybraných etudách a dalších technických skladeb. 

Dle možností studenta zapojíme do hry rovněž pedalizaci, důraz je kladen na agogiku a dynamickou stránku vlastní interpretace. 

 

Z přednesových skladeb se zaměříme na období romantizmu. 

 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (15.06.2018)

V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, 

ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. 

Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. 

 

Z přednesových skladeb se zaměříme na období romantizmu. 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html