SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology II - O01307422
Title: Lingvodidaktika NJ II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok4
Old code: K422
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Dagmar Švermová
Classification: Teaching > German
Pre-requisite : O01307421
Is pre-requisite for: O01307431, O01307430, O01307424
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (19.05.2019)
Linguistic competences and tools, their relation. Thematic and operational focus of the course. Requirements of grammar and vocabulary selection in primary school. Achievment levels in specific stages of primary education. Methodological principles in the process of foreign language acquisition. Communicative approach in modern foreign language learning methodology. Ways of presentation and consolidation. Typology of activities. Drama techniques in classroom teaching. The course has been taught in German.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (19.05.2019)

Základní literatura:

HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988., BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha : SPN, 1969., CHODĚRA; RIES Didaktika vyučování CJ. I. a II. díl. Ostrava : 1999/2000.

Doporučená literatura:

WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.

WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser: Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München: Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.

DAUVILLIER, CHr., LÉVY-HILLERICH, D. Spiele im Deutschunterricht. Fernstudieneinheit 28. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2004. ISBN 978-3468-49646-2.

EMMERICH, S., COLOMBO, F. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Grundstufe). Recanati: ELI, 2002. ISBN 978-88-8148-823-0.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (19.05.2019)

Požadavky ke zkoušce:

- aktivní účast na semináři

- plnění průběžných úkolů

- ústní zkouška (Lingvodidaktika I a II)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (19.05.2019)

- Řečové dovednosti a jazykové prostředky a jejich vzájemný vztah.

- Tematicko-funkční zaměření učiva.

- Požadavky na výběr gramatického a lexikálního učiva na 1. stupni základní školy.

- Výstupní úrovně jednotlivých etap výuky na základní škole.

- Metodické zásady spojené s procesem osvojování cizího jazyka.

- Komunikativní orientace v současném pojetí výuky cizím jazykům.

- Prezentace a fixace učiva.

- Typologie cvičení.

- Dramatizace jako jedna z forem výcviku řečových dovedností.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html