SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literary education and reading at primary school - O01304050
Title: Literární výchova a čtení na 1. stupni
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: LVČT
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
Pre-requisite : O01304030
Is incompatible with: OK0604050
Is pre-requisite for: O01304271
Is interchangeable with: OK0604050
Annotation -
Last update: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2010)
Lecture combined with a seminar: Subject of special didactics of reading lessons as a branch, relation to other sciences, esp. to the theory of reception and the theory of children´s reading, methods of specialized work. Reading lessons as a communicative and esthetical educational process, its´ agents, relation of the literature for children and scholar reading lessons, contents and aims of the primary-school reading lessons at 1st degree of primary school. Pubescent´s reading, its´development and cultivation, aspects of reading. Curriculum structure, parts of the curriculum, relation to the language education part in Czech language and literature. Singularities of didactics principles in reading lessons. Methods preferred at primary school, method of motivation and didactics interpretation of the text, creative methods of operation with the text - issue of genre transformation, methodology of expressive reading and recitation. Communicative approach of reading lessons at 1st degree of primary school, alternative curricula of reading lessons at 1st degree of primary school, definition of curricula in the reading-books, criteria of evaluation of reading-books. Aspects of reading, methodology of reading, interpretation of the text of early readers, work with poetic lyric text, work with story-telling text, work with illustration. Methodology of genre transformation - dramatizing, telling in epic, lyrics as a visual composition. Expressive reading - function, methodology.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.05.2020)

Bude podávána v semináři a na speciální webové stránce skupiny. Každý účastník bude zároveň zkoumat literaturu pro děti na pultech knihkupectví tak, aby měl skutečný přehled o dnešní četbě (žádná Honzíkova cesta, Němý Bobeš ani Malý princ...)

 

Obnovený seznam literatury s funkčními linky, 6/2020

SIS k Literární výchova a čtení na 1. stupni, Ondřej Hausenblas

Studijní literatury:
Povinná literatura:

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304

HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. online cit. 2015-29-09. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304

HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM)

KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně

PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)


Doporučená literatura:

HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4

web Čeština doopravdy http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/

KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_velkemyslenky

Teaching methods - Czech
Last update: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2014)

Práce v semináři bude využívat jak přímé účasti v setkáních, tak aktivit mezi nimi během 14 dnů. K tomu bude využíván e-mail a sítě.  Produkty práce, reflexe, zápisky budou sdíleny po síti. V přípraváích hodin budete hojně využívat metod, kterým jste se naučili předtím, zejména aktivizujících metod pedagogického konstruktivismu. Mnohým se naučíte na místě tak, abyste jich ihned používali.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (07.02.2018)

Sylabus:

Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku

Zásady pro výběr textu, jejich  uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi

Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ

Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením

Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi při čtení a klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi po čtení

Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (07.02.2018)

Požadavky k atestaci:
- úplná docházka a aktivní přítomnost v seminářích - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi,
- důsledná průběžná příprava vlastní systémově podložené přípravy na hodinu LV s textem, odevzdávání a dopracování úkolů mezi semináři
- podpora a reflexe příprav kolegů a kolegyň v semináři

- četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby

Počet pokusů o zápočet: 3

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html