SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Literature for children I. - O01304029
Title: Literatura pro děti I.
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPMN0L137A
Old code: LIDĚ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Pre-requisite : O01304028
Is incompatible with: OK0604029
Is pre-requisite for: O01304030
Is interchangeable with: OK0604029
Annotation -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2020)
Czech and world literature for children in literary historical overview. The singularity of genres in literature for children: nursery rhyme, fable, folklore fairy-tale, author´s fairy-tale, tale, poetry for children, fiction, comics. Interpretation of selected texts.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2020)

Literatura:

ČEŇKOVÁ, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-095-X.
 
ČUŘÍN, Michal a kol. Čtenářství v souvislostech. Vyd. 1. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013. 94 s. ISBN 978-80-7405-327-6.HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 179 s. ISBN 978-80-246-2626-0.KOLEKTIV. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3.

MACHKOVÁ, Eva a kol. Škola dramatickou hrou: dramatická výchova v primární škole. 2. upravené vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019. 220 stran. ISBN 978-80-7599-072-3.MATOUŠEK, Petr; REISSNER, Martin. Bylo, nebylo, bude – Once Upon a Time to Come. Česká kniha pro děti a mládež 2004, Praha: Ministerstvo kultury ČR, 2005. 44 s. ISBN 80-86310-51-5

REISSNER, Martin Literatura pro děti a mládež 2016. Moravská zemská knihovna, Brno 2016. 74 strany, ISBN 978-80-7051-214-2

REISSNER, Martin. Ilustrace. Pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy. Moravské zemské muzeum, Brno 2015. 220 stran, ISBN 978-80-7028-439-1

Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2012, 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.

URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2020)

Literatura pro děti I.

Vyučující: Tamara Bučková

Hlavním cílem semináře je,

•       aby studenti zakusili, jak probíhají dílny čtení,

•       jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky,

•       aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled),

•       aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.    

 

Sylaby: 

  1. Podvojný deník
  2. Návštěva dětského oddělení Městské knihovny – ve Školské (více viz https://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/skolska/?knihovna=)
  3. Začátky knih – zápis před a po čtení
  4. Kladení otázek – práce se studentem vybranou sbírkou poezie
  5. Hledání hlavních myšlenek  
  6. Zápočet – rozprava o zápiscích z četby a o konkrétní přečtené knize

 

 

Literatura pro děti I. (přednáška)

PhDr. Mgr. Martin Reissner, Ph.D.

 

1.      Úvod do problematiky literatury pro děti a mládež, specifičnost LDM (hlediska vzdělávací, psychologická a literární) Základní rozdělení literární tvorby pro děti a mládež.

2.      LDM v českých zemích v současnosti a v minulosti, autoři, nakladatelé, teorie a kritika, propojení se školskou praxí. Zdroje informací (nakladatelské, autorské, skupinové, periodika, publikace, informační zdroje knihovních sítí)

3.      Pohádkové příběhy a pohádka

4.      Nejstarší pohádky, pohádkový korpus, osvícenství a obrození

5.      Česká pohádka ve 2. polovině 19. století, nynější vnímání klasické pohádky, inspirace folklórními texty, sběry a adaptace

6.      Nové tendence v autorské české pohádkové tvorbě před rokem 1918, vliv ilustrace, silné autorské osobnosti

7.      Klasická a moderní pohádka, boj o pohádku, díla trvalé hodnoty a aktuálnosti

8.      Pohádka v době okupace, nové posilování národního aspektu

9.      Autoři pod politickým tlakem, proměny žánru v 50. letech

10.  Nové impulzy 60. let, přesahy do světa filmu, TV a rozhlasu

11.  Období normalizace tvorba autorů obecně nepíšících pro děti, udržování tradice, experiment

12.  Proměny česky psaných pohádkových knih po roce 1989, nové silné osobnosti, nakladatelská praxe, současné trendy a tendence

 

Hlavním cílem přednášek je:

·         nabídnout studentům základní informace o problematice LDM

·         seznámit studenty s výraznými vývojovými tendencemi, autory, nakladatelstvími a ilustrátory věnujícími se báchorce, respektive klasické, moderní a autorské pohádce

·         napomoci orientaci studentů v současné tvorbě včetně vymezení kvalitativních kritérií děl

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (31.01.2020)

Podmínky k zápočtu:

  •          docházka (student může jednou neomluveně chybět)
  •          četba 10 dětských knih zvolených ze seznamu doporučených knih (informace o něm studenti obdrží v semináři)
  •          odevzdané 3 zápisy z četby  a kolokviální rozprava nad jednou z knih ze studentova seznamu

 

Na zápočet mají studenti 3 pokusy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html