SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pragmatics for the Teachers of First Grade of Basic School II - O01303249
Title: Pragmatika pro učitele 1. st. ZŠ II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: PRUČ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Pre-requisite : O01103005, O01303248
Is incompatible with: OK0603249
Is pre-requisite for: O01303149
Is interchangeable with: OK0603249
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)
Verbal manipulation. Manipulation oriented at children. Manipulation of parents through children. Etic of argumentation. Pragmatic aspects of discourse. Gender at school, assertive behaviour, non-verbal communication. Intercultural communication. Pragmatics in teaching-learning relationship.
Descriptors - Czech
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)

HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.
LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.
MACHOVÁ, S. - ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.
CHEJNOVÁ, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014. http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848
Další literatura:

Beck, G.: Zakázaná rétorika. 30 manipulativních technik. Praha: Grada, 2007.
Čmejrková, S.: Televizní interview a jiné duely, mediální dialog jako žánr veřejné komunikace. SaS, 60, 1999, s. 247-267.
Hausenblas, K.: Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105.
Hoffmannová, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209.
Jandová, E.: Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006.
Křivohalvý, J. - Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001.
Morris, Desmond: Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.

Nekula, M.: Signalizování ironie. SaS, 52, 1991, s. 10-19.
Plenčárová, J.: Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006.
Praško, J. - Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.
Trost, P.: Tabu vokativu. In: Studie o jazyku a literatuře. Praha: Torst, 1995, s. 46-48.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)

Cíl kurzu:
Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci.

Požadavky k zápočtu:
Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole"
Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním.

Požadavky k zápočtu je nutno splnit v období konání výukových seminářů.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (20.01.2021)



Požadavky k zápočtu:
Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole"
Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním.

Požadavky k zápočtu je nutno splnit v období konání výukových seminářů. 

Aktivní účast na seminářích - povolena 1 absence.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html