SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative Education - O01215246
Title: Komparativní pedagogika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Is incompatible with: OK0615246
Is interchangeable with: OK0615246
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (03.01.2007)
The research methodology and relevant resources of the of the comparative education will be introduced. Furthermore, the lectures will be focused on the school systems and curriculum of the primary education around the world, the international educational trends and recommendations of the international institutions (UNESCO, OECD), for example formative assessment, education for citizenship, equity of outcomes in education.The results of the international studies on evaluation of educational achievements will be disscussed.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.09.2018)

Cílem předmětu je orientovanost studentů v oblasti metodologie komparativní pedagogiky, relevantních informačních zdrojů, systému a kurikulu primárního vzdělávání ve světě a vybraných celosvětových trendech, doporučeních mezinárodních organizací a reflexích výsledků mezinárodních studií zkoumajících výsledky ve vzdělávání.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)

Povinná:

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5.

STRAKOVÁ, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta.

 

Doporučená:

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha, Portál 2006. 263 s. ISBN 80-7367-155-7

JEŽKOVÁ, V.; WALTEROVÁ, E.; ABANKINA, T.; ABANKINA, I. Školní vzdělávání v Ruské federaci. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2206-4. (v tisku)

JEŽKOVÁ, V.; DVOŘÁK, D.; GREGER, D.; DAUN, H. Školní vzdělávání ve Švédsku. Praha: Nakladatelství karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2021-3.

JEŽKOVÁ, V.; DVOŘÁK, D.; CHAPMAN, C. a kol. Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1784-8.

JEŽKOVÁ, V.; KOPP, von, B.; JANÍK, T. Školní vzdělávání v Německu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1558-5.

JEŽKOVÁ, V.; GREGER, D. (eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum. ISBN 80-2461313-1.


Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha, Portál 2006. 320 s. ISBN 80-7178-290-4

Váňová, M.: Srovnávací pedagogika a její teoretické problémy. In: Pedagogická revue, roč. 51, 1999, č.: 5, s. 410-418, ISSN: 1335-1982

Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". 1997. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství. 125 s.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (09.04.2018)

Přednáška, interaktivní bloky, diskuse ve dvojicích, skupinách, příprava prezentace, samostudium, úkoly v moodle

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.02.2020)

Zápočet bude udělen na základě  vypracování seminární práce.

Zadání zápočtové práce:

Vyberte si  jeden aspekt vzdělávacího systému, který vám připadá důležitý.

a) Zdůvodněte, proč vám připadá důležitý. (Z textu musí být jasně rozlišitelné, zda se jedná o vaše názory či o objektivní data založená na dokladech- výsledky výzkumů, doporučení odborníků).

b) Porovnejte tento vybraný aspekt v ČR a v dalších 2 zemích. Uveďte výhody a nevýhody jednotlivých podob (ČR, země A, země B) tohoto aspektu. V této části je naprosto nutné porovnání doložit relevantními doklady.

Kriteria:
-práce obsahuje všechny náležitosti (tedy obhájení významnosti, srovnání ČR a alespoň dvou dalších zemí, pojednání o výhodách a nevýhodách odlišností)
-uvedené údaje jsou fakticky správné, argumentace je logická a funkční, práce neobsahuje pravopisné chyby

- jednotlivá tvrzení jsou v textu odkazována na relevantní zdroje, zdroje jsou správně citovány
- rozsah max 2,5 normostrany

- práce je vložena do moodle nejpozději 10 dní po ukončení výuky v letním semestru (jiná forma odevzdání se nepřipouští)

Pokud nebude práce zásadně vyhovovat kritériím, nebude studentovi uznána jako "zápočtová".  Pokud bude práce obsahovat drobnější nedostatky, může být vrácena  k dopracování. Na dopracování má student čas 10 dní po vyžádání dopracování (prostřednictvím hodnocení v moodle).

 

 

Syllabus -
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (26.03.2013)

Research methodology

Results of the research

Information Resources

System and curriculum of primary education around the world

International trends and recommendations of the international institutions

Entry requirements - Czech
Last update: STARA/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

Nejsou zadány vstupní požadavky k předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html