SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personal and social development I - O01215011
Title: Osobnostní a sociální výchova I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok1
Old code: OSOV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Teaching > Pedagogy
Is incompatible with: OK0615109
Is pre-requisite for: O01215012
Is interchangeable with: OK0615109
Annotation -
Last update: Erudio ()
Course is focused at two basic fields. 1) Development of personality - self confidence, know your own, relaxation techniques, concentration, sense perception, ability to base contact, formulate your opinion 2) Development of the group sensitivity and dynamic - person and the group, integration in the group, the role of the person in the group and society, ability of common corporation and making the decisions.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)

Student/ka získá znalosti o principech utváření skupiny, strategií podpory dobrého klimatu, možných problémech skupiny a  strategií jejich prevence, diagnostiky a řešení. Prohloubí dovednost vědomé reflexe a sebereflexe, dovednost komunikovat s respektem k sobě i druhým. Získá příležitost v nové situaci navázat vzájemně podporující vztahy se členy skupiny a definovat si své osobní cíle. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)
 
GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5
 

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9

 

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

MERTIN, KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka- pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer ČR, 2016.

MIKOVÁ, Š.,STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2

TESAŘOVÁ, M. Jak na žáky. Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN978-80-262-1047-4

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.ISBN: 978-80-72522-87-3-

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.

HERMOCHOVÁ, s.  Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.

KASÍKOVÁ, H.  Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005 (2. vydání 2009).

KŘÍŽ, P.  Kdo jsem, jaký jsem  (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí).Kladno: AISIS, 2005.

VALENTA, J.  Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno: AISIS 2005 (2. vydání 2010).

VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Grada, 2016.ISBN: 978-80-247-4473-5.

VALENTA, J. Dvacet mýtů o osobnostní a sociální výchově. [online] Metodický portál RVP. Praha : VÚP, 2007. Dostupný na: http://www.rvp.cz/clanek/267/1116.

VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno : AISIS, 2006.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (05.09.2017)

metody psychosociálního výcviku, zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy, RWCT, analýzy situací, videotréninku, psychoterapie, managementu v oblasti soft skills

Syllabus -
Last update: KRCMARO/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2011)

1. Area of personal competencies

- Self-cognition and building of balanced self-concept

- Improvement of basic cognitive functions

- Self-regulation and organisation of personal life

- Psycho hygiene

- Creativity in everyday life

2. Area of social competencies

- Meeting people

- Building of interpersonal relations

- Communication

- Cooperation and competition

3. Area of moral competencies, values and morale

- Values, attitudes, moral human qualities; pro-social tendency, everyday ethics

- Problem solving, decision making skills in socially and ethically potential situations

w Area of personal and social competencies applied to certain roles and situations

- Me and other people in my life situations

- Me and my social roles

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (14.10.2018)

aktivní účast na seminářích s tolerancí 2 absencí

respektování pravidel skupiny

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html