SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of technical and digital Education in primary school - O01119025
Title: Základy technické a informační gramotnosti pro 1. st. ZŠ
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/2, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Daniel Tocháček
Class: Volitelné předměty pro PS
Annotation -
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)
Teaching subject Základy technické a informační gramotnosti pro 1. st. ZŠ (Basics of Technical and Information Literacy for the Primary School) focuses in teaching specifics and the possibility of using a specific type of technology teaching resources, known as cloud technology. Subject is aimed to equip students with adequate knowledge, skills and competencies, that they will be able to apply in their teaching practice. The aim of the course is to acquaint students with contemporary cloud technologies used in education, with the basic technological characteristics, educational potential, ways of their implementation and operational use of the opportunities in education. Thematically, the course focuses on the basic constructs of the problematics, terminology, parameters and didactic specifics of selected technologies and the issue of implementation of cloud-based tools into educational reality.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

NETMAIL,s.r.o. Vzdělávací portál Google Apps: learning site [online]. Praha, 2014 [cit. 2015-01-02]. Dostupné z: https://sites.google.com/a/netmail.cz/nmvzdelavaciweb/

MARTINKOVÁ, Anna. Cloudové služby a jejich aplikace do prostředí školy. Praha, 2013. Závěrečná práce. Univerzita Karlova V Praze Pedagogická Fakulta Centrum Školského Managementu.

LEIPERT, Jiří. The evolution of cloud platforms for learning. In: Information and Communication Technology in Education.: Proceedings. first, 2013. Ostrava: Repronis, 2013, s. 143-148. ISBN 978-80-7464-324-8.

VELTE, J., VELTE, A., ELSENPETERR.. CloudComputing: Praktický průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 304 s. EAN: 9788025133330.

SETÍKOVSKÁ, Blanka. Cloud Computing [online]. Praha: ČVUT, 2010. 71 s. Dostupné z: http://support.dce.felk.cvut.cz/mediawiki/images/c/c8/Dp_2010_setikovska_blanka.pdf. Diplomová práce. ČVUT, Fakulta elektrotechnická.

Informační zdroje a pracovní soubory v podpůrném elektronickém prostředí

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

PRINCIPY ZPRACOVÁNÍ ELEKTRONICKÝCH INFORMACÍ

  • Orientace v OS, LAN, WAN, základní typy a formáty souborů
  • Operační systém a aplikační software
  • Přístup ke cloudovým službám s využitím aplikačních programů z různých operačních systémů (Windows, Linux, Apple, Android)
  • Základy zpracování dat v textovém editoru, tabulkovém kalkulátoru, prezentačním programu a grafickém editoru vč. analogií v cloudovém prostředí

CHARAKTERISTIKA CLOUDOVÉHO PROSTŘEDÍ

  • Prostředí webového prohlížeče, zásady práce s cloudovou informací, BYOD
  • URL, síťové služby, záložky, streaming, instantní komunikace
  • Vazba na účet, synchronizace, bezpečnost, dvoufázová autentizace
  • Nastavení účtu, rozšíření prohlížeče, síťový OS, bezpečné odhlášení
  • Druhy přístupů do cloudu (Windows, Chrome OS, Chromium, Android, iOS)

ORIENTACE V CLOUDOVÝCH SLUŽBÁCH

  • Princip a možnosti cloudového úložiště, propojení s aplikacemi, kvóta
  • Prostředky síťové komunikace (mail, chat, sociální sítě)
  • Prostředky síťové práce (office formáty, grafické a mediální editory)
  • Prostředky síťové kolaborace (sdílení, komentáře, revize, návrhy úprav)
  • Práce na sdíleném projektu (Formulář, myšlenkové mapy, diagram, role)
  • Publikování cloudových dat (tvorba a publikování informačního systému)

 VYBRANÁ CLOUDOVÁ PROSTŘEDÍ A JEJICH APLIKACE

  • Google Apps a Google Apps pro vzdělávání - přístup ke službě, účty a účty ve vlastní doméně
  • Charakteristika služeb dostupných v rámci Google Apps pro vzdělávání - Disk, Text, Tabulka, Formuláře, Prezentace, Kresba, Mapa, Youtube, Weby, Goo.gl atd.
  • Další online office prostředí - 365 a One Drive, Zoho a OnlyOffice, stream Libre Office
  • On-line úložiště dat - Dropbox, Box, Asus Eee Storage atd.
  • Sociální sítě, zejména siť Google+ vrámci služby Google Apps pro vzdělávání - Komunity, Kruhy a Skupiny v G+, videokonference, realtime API
  • Časová osa projektu - sdílené kalendáře, Události,
  • Nástroje reálně časové komunikace, prezentace a kolaborace - Google Hangouts
  • Propojení služeb v rámci Disku, domény, účtu a projektu
  • Problematika externích aplikací propojitelných s Google Apps pro vzdělávání prostřednictvím sdílení uživatelských účtů

Výše uvedené body budou kontextovány s pedagogickou praxí a na konkrétních příkladech bude demonstrována využitelnost řešené problematiky v reálných výukových situacích na ZŠ. Předpokládá se, že předmětu se budou účastnit zájemci o danou problematiku se základními nebo jen mírně pokročilými znalostmi a dovednostmi v dané oblasti (cloudové služby), avšak dostatečně ovládající základní uživatelskou obsluhu počítače či tabletu a schopností efektivně využívat internet.

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

Předpokládá se, že předmětu se budou účastnit zájemci o danou problematiku se základními nebo jen mírně pokročilými znalostmi a dovednostmi v dané oblasti (cloudové služby), avšak dostatečně ovládající základní uživatelskou obsluhu počítače či tabletu a schopností efektivně využívat internet.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

Podmínky pro zakončení předmětu:

  • Aktivní práce v prezenčních seminářích. V případě neúčasti na prezenční výuce přesahující 30% z celkového počtu v SISu rozvrhované a reálně uskutečněné výuky daného předmětu a studijní skupiny (paralelky) vypracuje studující náhradní úlohy dle pokynů vyučujícího, a to nejpozději do 13.1.2019, 24,00hod. Zadání úloh si studující vyžádá od vyučujícího předmětu osobně nebo e-mailem v dostatečném předstihu (nejméně 2 týdny) před termínem odevzdání.
  • Včasné odevzdání seminární práce - nejpozději do 13.1.2019, 24,00hod. - sady elektronických výstupů v cloudovém prostředí - dle konkrétní specifikace vyučujícího (přesné zadání seminární práce je sděleno studujícím na prvním prezenčním setkání a současně je všem studujícím v podpůrném on-line prostředí zpřístupněna jeho textová podoba). Seminární práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě prostřednictvím elektronického systému / cloudového prostředí.
  • Prokázání odpovídající úrovně dovedností při práci s nástroji cloudového prostředí formou vyřešení zadaných úloh v rámci závěrečného testu (test se koná během posledního prezenčního výukového setkání nebo v termínu ZK vyhlášeném prostřednictvím SIS).
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html