Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (26.05.2011)
Advanced course in computer graphics with the emphasis on image synthesis. Main topics are rendering equation, Monte-Carlo rendering methods, path tracing, photon mapping etc. Furthermore, the course gives a survey of selected methods from advanced computer graphics such as computational photography, HDR and one mapping, sound simulation, inverse kinematics, skinning, motion capture, dynamics of rigid bodies and fluids.
Last update: G_I (26.05.2011)
Přednáška volně navazuje na Počítačovou grafiku II (NPGR004) a je určena pro vážné zájemce o počítačovou grafiku.
Pokrývá moderní oblasti realistické syntézy obrazu: zobrazovací rovnice, Monte Carlo metody (sledování cest, fotonové
mapy atd.) a dále podává stručných přehled o dalších vybraných tématech z pokročilé počítačové grafiky, jako např.
výpočetní fotografie, HDR a mapování tónů, simulace zvuku, inverzní kinematika, skinning, motion capture, dynamika
pevných těles a kapalin.
Literature -
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
Dutre P., Bala K., Bekaert P.: Advanced Global Illumination, A k Peters, 2006
Pharr M., Humphreys G.: Physically Based Rendering: From Theory To Implementation. Morgan Kaufmann; 2nd edition, 2010.
Veach E.: Robust Monte Carlo Methods for Light Transport Simulation, Ph.D. dissertation, Stanford University, 1997.
Foley J.D., Van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F.: Computer Graphics, Principles and Practice in C, Addison-Wesley, 2nd edition, 1995
Glassner A.: Principles of Digital Image Synthesis, Addison-Wesley, 1995
Jensen H.W.: Realistic Image Synthesis Using Photon Mapping, A K Peters, 2001
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
Dutre P., Bala K., Bekaert P.: Advanced Global Illumination, A k Peters, 2006
Pharr M., Humphreys G.: Physically Based Rendering: From Theory To Implementation. Morgan Kaufmann; 2nd edition, 2010.
Veach E.: Robust Monte Carlo Methods for Light Transport Simulation, Ph.D. dissertation, Stanford University, 1997.
Foley J.D., Van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F.: Computer Graphics, Principles and Practice in C, Addison-Wesley, 2nd edition, 1995
Glassner A.: Principles of Digital Image Synthesis, Addison-Wesley, 1995
Jensen H.W.: Realistic Image Synthesis Using Photon Mapping, A K Peters, 2001
Syllabus -
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
1. Rendering theory:
Radiometric quantities, BRDF, local and global rendering equation.
2. Monte Carlo rendering methods:
Monte Carlo integration methods for integration and for solution of integral equations, combined estimators. Applications for in: path tracing, bidirectional path tracing, photon mapping, irradiance caching. Spherical harmonics and their applications in rendering.
3. Selected topics from advance computer graphics
Computational photography, HDR, tone mapping. Sound simulation. Rotation, inverse kinematics, skinning, motion capture. Dynamics of rigid bodies and fluids.
Last update: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D. (03.09.2019)
1. Teorie zobrazování:
Radiometrické veličiny, BRDF, lokální a globální zobrazovací rovnice.
2. Zobrazování metodami Monte Carlo:
Metody Monte Carlo pro integraci a řešení integrálních rovnic, kombinované estimátory. Aplikace na zobrazovací rovnice: sledování cest, obousměrné sledování cest, fotonové mapy, caching osvětlení. Sférické harmonické funkce a jejich aplikace v zobrazování.
3. Vybraná témata z pokročilé počítačové grafiky
Výpočetní fotografie, HDR a mapování tónů. Simulace zvuku. Rotace, inverzní kinematika, skinning, motion capture. Dynamika pevných těles a kapalin.