Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (31.01.2018)
Jedná se o první část dvousemestrálního kurzu, 4 vyuč. hodiny za 14 dní. Program je připraven jako povinně
volitelný kurz pro zájemce. Je koncipován jako dvousemestrální. Účastníci se v prvním semestru zlepší v
ošetřování vztahů a řešení mezilidských konfliktů a získají informace o pozadí komunikačních procesů a o tom, jak
funguje náš mozek během komunikace a v druhém semestru se naučí, jak efektivně prezentovat a procvičí si
přesvědčivou (poutavou) prezentaci a získají ke svému prezentování zpětnou vazbu.
Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (14.05.2020)
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast a minimální docházka 75%.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (24.05.2022)
Základní literatura:
DE VITO, J. 1999. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada.
HIERHOLD, E. 2005. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing.
KŘIVOHLAVÝ, J., Mareš, J. 1995. Komunikace ve škole. Brno: MU.
Další doporučená (doplňková) literatura:
ARISTOTELÉS. 1999. Rétorika. Praha: Rezek.
ATKINSON, C., R., ATKINSONOVÁ, R., L. a kol. 1995. Psychologie. Praha: Victoria publishing.
BOKR, J., SVATEK, J. 2000. Základy logiky a argumentace. Dobrá Voda: Aleš Čeněk.
Cangelosi, J, S. l994. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
CARNEGIE, D. 1993. Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Talpress.
Disman, M., Kubálek,V. 1968. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: SPN.
Gillernová, I. - Hermochová, S. - Šubrt, R.1990. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN.
GROSS, S., F. 2003. Vztahová inteligence. Praha: Management Press.
KOHOUT, J. 1995. Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press.
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. 2008.:
Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž.
KRAUS, J. 1998. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia.
Medzihorský, Š. 1981. Asertivita. Praha: Elfa.
PEASE, A. 2001. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál.
Praško, J., Prašková, H. l996. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada.
Prekop, J. 2004. Empatie - vcítění v každodenním životě. Praha: Grada.
ŠPAČKOVÁ, A. 2003. Moderní rétorika. Praha: Grada.
TEGZE, O. 2003. Neverbální komunikace. Praha: Computer press.
THUN, F., S. von. 2005. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada Publishing.
ÚLEHLA, I. 2005. Umění pomáhat. Praha: SLON.
Vališová, A. 1994. Asertivita v rodině a ve škole. Praha: H + H.
VÁVRA, V. 1990. Mluvíme beze slov.
Watzlawick, P. 1994. Úvod do neštěstí. Hradec Králové: Konfrontace.Watzlawick, P. 1995. Všechno dobré je k něčemu zlé. Hradec Králové: Konfrontace.
WATZLAWICK, P., Bavelasová, J., Jackson, D. 1999. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.
Teaching methods - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (22.01.2018)
Přednáška, přednáška s diskusí, diskuse v plénu, individuální a skupinová cvičení, řešení případových studií, trénink prezentací a artikulačních cvičení, hraní rolí formou videotréninku, reflexe vlastních prožitků.
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (27.05.2022)
V tomto semestru se budeme věnovat řízení komunikačních procesů (zejména práci se vztahy). Účastníci semináře se seznámí s celým procesem komunikace, se základním cílem mezilidské komunikace, ovládnou prakticky, nejen teoreticky, základní komunikační axiomy. Naučí se rozlišovat věcnou a vztahovou složku komunikace. Procvičí se jak v podávání zpětné vazby, tak v komunikaci citů a dalších vybraných asertivních technikách. Také se budeme věnovat tomu, jak v komunikaci ošetřovat vztahy k našim komunikačním partnerům. Zároveň získají informace z oblasti kognitivních neurověd o tom, jak funguje náš mozek a jaké z toho plynou inspirace pro práci s lidmi (zejména výuku).
Sylabus
Základní princip fungování mozku, „emoční“ a „racionální“ mozek. „Nová“ koncepce primárních potřeba a praktická aplikace pro jednání s lidmi.
Vybraná teoretická východiska komunikace. Proces komunikace. Cíl komunikace. Základní komunikační axiomy (permanentnost, nelineárnost, souběžnost věcných a vztahových signálů, fázování).
Historie rétoriky. Základy přesvědčivého projevu. Verbální a neverbální signály při veřejném projevu.
Jak působit přesvědčivě. Práce s postojem, s gesty, s pohledem, s mimikou, s proxemikou aneb jak funguje lidská neverbalita.
Jak na poskytování zpětné vazby, nácvik.
Komunikační situace z praxe účastníků. Trénink jejich zvládání.
Entry requirements - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (22.01.2018)
Kurz je určen pro všechny zájemce, kteří se chtějí zlepšit ve svých sociálních dovednostech, zejména komunikaci. Vhodný je primárně pro studenty učitelství, tj. kolegy, kteří uvažují o pedagogické dráze. I když může být užitečné, pokud jsou zájemci o kurz orientováni v základní psychologické problematice, není to nutné. Tj. nejsou žádné specifické požadavky na absolventy kurzu.
Registration requirements - Czech
Last update: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D. (22.01.2018)
! První týden semestru mají možnost zápisu pouze studenti, kteří mají předmět ve studijním plánu jako povinně volitelný. Ostatní studenti si mohou předmět zapsat až od druhého týdne semestru. !