|
|
|
||
Last update: T_KDF (11.06.2007)
|
|
||
Last update: T_KDF (18.02.2009)
A. Základní prameny ke studiu:
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996
Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000
Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999
Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001
B. Okruhy povinné a doporučené četby:
Povinná literatura: Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání
Výběr I - nové směry pedagogického myšlení
Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991
Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (
Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996
Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 (nebo jiný titul tohoto autora)
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha,SPN 1992
Výběr II - metody a formy výuky; hodnocení ve škole
Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994
Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999
Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno, Masarykova univerzita 1996
Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995
Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999
Výběr III - obecné otázky; učitel
Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998
Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988
Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995
Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996
Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998
Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 |
|
||
Last update: T_KDF (18.02.2009)
1. Student learning
Student´s learning, its foundations, prerequisites and conditions. Extrinsic and intrinsic student motivation. Learning styles of students. Mastery of key competencies. Students with special education needs and the possibility of their integration into mainstream education programmes. Students achievement and school success. Social aspects of education and the ways to foster the social cohesion within the school.
2. Teacher as a social partner
Teacher personality, typology, teaching style, the roles of teacher and their change over the time, teaching profession, teachers´ authority. Social skills of teacher. Teacher trainning and development. Teacher competencies. Mistakes of beginning teachers. Psychological aspects of cooperation with family. Social interaction between teacher and pupils. Planning for Instructions.
3. Goals, Aims and Objectives in Education.
Cognitive and affective objectives in science and mathematics education. Knowledge, skills and competencies. Taxonomies of educational objectives. The use of objectives in a work of teacher and student. The relationship between the objectives and the outcomes of education. Goals, aimes and objectives in the official curricular documents. Mathematics and science literacy (numeracy).
4. Content of education
Culture, science, technology and art. Content and its structure. Curricular transfer, Framework Educational Programmes (FEP), School Educational Programmes (SEP). Curricular documents, Lesson plan, Textbooks, Teacher methodic quides, the use of other relevant educational literature. Standards of education. Initiatives for content modernization: structuralism, exemplar approach, basic (core) content. Cross-curricular planning, integrated science. |