SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy (Z) I - NPED038
Title: Pedagogika (Z) I
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: RNDr. Pavla Zieleniecová, CSc.
Annotation -
Last update: T_KDF (11.06.2007)
Basic general questions of education in the teacher work (goals and content of education; forms and methods of instruction; student and his/her learning; teacher pedagogical skills and competence etc.). T The content of the course is especially oriented to learning and instruction in mathematics and physics at secondary schools.
Literature - Czech
Last update: T_KDF (18.02.2009)

A. Základní prameny ke studiu:

Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996

Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000

Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999

Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001

B. Okruhy povinné a doporučené četby:

Povinná literatura: Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání

Výběr I - nové směry pedagogického myšlení

Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991

Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995

Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála

Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (

Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996

Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 (nebo jiný titul tohoto autora)

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha,SPN 1992

Výběr II - metody a formy výuky; hodnocení ve škole

Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997

Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994

Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999

Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno, Masarykova univerzita 1996

Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995

Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999

Výběr III - obecné otázky; učitel

Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988

Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993

Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995

Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996

Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998

Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997

Syllabus -
Last update: T_KDF (18.02.2009)

1. Student learning

Student´s learning, its foundations, prerequisites and conditions. Extrinsic and intrinsic student motivation. Learning styles of students. Mastery of key competencies. Students with special education needs and the possibility of their integration into mainstream education programmes. Students achievement and school success. Social aspects of education and the ways to foster the social cohesion within the school.

2. Teacher as a social partner

Teacher personality, typology, teaching style, the roles of teacher and their change over the time, teaching profession, teachers´ authority. Social skills of teacher. Teacher trainning and development. Teacher competencies. Mistakes of beginning teachers. Psychological aspects of cooperation with family. Social interaction between teacher and pupils. Planning for Instructions.

3. Goals, Aims and Objectives in Education.

Cognitive and affective objectives in science and mathematics education. Knowledge, skills and competencies. Taxonomies of educational objectives. The use of objectives in a work of teacher and student. The relationship between the objectives and the outcomes of education. Goals, aimes and objectives in the official curricular documents. Mathematics and science literacy (numeracy).

4. Content of education

Culture, science, technology and art. Content and its structure. Curricular transfer, Framework Educational Programmes (FEP), School Educational Programmes (SEP). Curricular documents, Lesson plan, Textbooks, Teacher methodic quides, the use of other relevant educational literature. Standards of education. Initiatives for content modernization: structuralism, exemplar approach, basic (core) content. Cross-curricular planning, integrated science.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html