The course is open for all students (future teachers) and for teachers of secondary schools. Its aim is to show the influences of the education reforms during the 19th and 20th century over the education level of mathematics, over the mathematical knowledge and skills of our school-leavers.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Výběrová přednáška pro studenty učitelství i učitele z praxe. Cílem je ukázat kladné i záporné vlivy různých školských reforem, které proběhly v 19. a 20. století, na úroveň výuky matematiky, na úroveň znalostí a dovedností absolventů různých typů našich škol.
Aim of the course -
Last update: T_KDM (04.05.2015)
This course helps to obtain theoretical background for teaching mathematics at high school.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Předmět pomáhá získat teoretické zázemí pro vyučování matematiky na střední škole.
Literature -
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Literature is only in Czech.
O.Chlup: Výchova v zrcadle pramenů. Praha, 1948.
O.Kádner: Vývoj a dnešní soustava školství, Praha, 1929,1931, 1933, 1938.
Z.Veselá: Dokumenty z vývoje české střední školy 1849 - 1939, Praha, 1973.
Vyhlášky a nařízení MŠMT, odborné školské časopisy, učebnice a sbírky příkladů, metodické a didaktické příručky.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
O.Chlup: Výchova v zrcadle pramenů. Praha, 1948.
O.Kádner: Vývoj a dnešní soustava školství, Praha, 1929,1931, 1933, 1938.
Z.Veselá: Dokumenty z vývoje české střední školy 1849 - 1939, Praha, 1973.
Vyhlášky a nařízení MŠMT, odborné školské časopisy, učebnice a sbírky příkladů, metodické a didaktické příručky.
Teaching methods -
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Lectures.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Přednáška.
Syllabus -
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Exner- Bonitz´s reform (1848). Merano´s programm (1905) and Marchet´s reform (1908). Reforms in Czechoslovakia from the twenties up to the thirties of the 20th century. Conception of the Uniform secondary school (1948). Set conception (the seventies and eighties of the 20th century). Transformation of our education system after 1989, cutrrent problems of our school. Concepts of leaving and entrance examinations.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Exner-Bonitzova reforma (1848), Meranský program (1905) a Marchetova reforma (1908). Reformní hnutí v Československu ve 20. a 30. letech 20. století. Koncepce Jednotné střední školy (1948). Množinová koncepce (70. a 80. léta 20. století). Proměny vzdělávacího systému po roce 1989, současné problémy našeho školství. Koncepce maturitních a přijímacích zkoušek, koncepce státních závěrečných zkoušek. Školní vzdělávací programy a rámcové vzdělávací programy.