The course is open to all students (future teachers) who are interested in the development of mathematical education and teaching throughout the ages. The interesting mathematical problems which emerged in the last time will be showed and solved.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Výběrový seminář je určen zejména studentům učitelského studia, zaměřen je na otázky vzdělávání v celé kulturní historii. Řešeny budou též zajímavé matematické úlohy, které se v minulosti objevily v různých učebnicích, sbírkách, testech a při zkouškách.
Literature -
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Literature is only in Czech.
J. Bečvář a kol.: Matematika ve středověké Evropě, edice Dějiny matematiky, sv. č. 19, Praha, 2001.
J. Bečvář, M. Bečvářová, H. Vymazalová: Matematiky ve středověku. Egypt a Mezopotámie, edice Dějiny matematiky, sv. č. 23, Praha, 2003.
O. Chlup: Výchova v zrcadle pramenů, Praha, 1948.
O. Kádner: Vývoj a dnešní soustava školství, Praha, 1929, 1931, 1933, 1938.
Z. Veselá: Dokumenty z vývoje české střední školy 1849-1939, Praha, 1973.
Časopis pro pěstování mathematiky a fysiky, výroční zprávy gymnázií, reálek, odborných škol, učitelských ústavů, archívní materiály apod.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
J. Bečvář a kol.: Matematika ve středověké Evropě, edice Dějiny matematiky, sv. č. 19, Praha, 2001.
J. Bečvář, M. Bečvářová, H. Vymazalová: Matematiky ve středověku. Egypt a Mezopotámie, edice Dějiny matematiky, sv. č. 23, Praha, 2003.
O. Chlup: Výchova v zrcadle pramenů, Praha, 1948.
O. Kádner: Vývoj a dnešní soustava školství, Praha, 1929, 1931, 1933, 1938.
Z. Veselá: Dokumenty z vývoje české střední školy 1849-1939, Praha, 1973.
Časopis pro pěstování mathematiky a fysiky, výroční zprávy gymnázií, reálek, odborných škol, učitelských ústavů, archívní materiály apod.
Teaching methods -
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Optiomal seminar.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Výběrový seminář.
Syllabus -
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Teaching of mathematics and the development of mathematical thinking in the Ancienit (schools, mathematics in the systems of education).
The position of mathematics in the system of education in the Modele Agens (elementary schools, universities).
Mathematics in the Renaissance and "New Age" (national mathematical textbooks, kinds of schools, special education for technics and clerks).
Jesuit's schools (elementary, secondary and high schools, universities) and the role of mathematics in their system of education.
The bird of the technical schools (polytechnics, "real" schools, mathematics and descriptive geometry in the preparation of future technics).
The education in the Czech lands in the 19th century (three levels of education, leaving examinations, preparation of future teachers for secondary schools, special courses for teachers from elementary schools, so called "teacher's examinations", entrance examinations).
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Výuka matematiky a rozvoj matematického myšlení ve starověku (vzdělávání a vzdělanost, školy, postavení matematiky v rámci ostatních věd).
Postavení matematiky v koncepci středověké vzdělanosti (elementární a městské školy, klášterní školy, univerzity).
Výuka matematiky v období renesance a raného novověku (první učebnice v národních jazycích, typy škol, výchova úředníků, techniků).
Jezuitská koncepce školství (elementární školy, gymnázia, univerzity), role matematiky ve vzdělávání.
Zrod technického školství (polytechniky, reálky), matematika a deskriptivní geometrie v přípravě techniků.
České země v 19. století (trojstupňové studium, zavedení maturitních zkoušek, vysokoškolská příprava středoškolských učitelů, zkoušky učitelské způsobilosti, speciální příprava učitelů elementárních škol, učitelské ústavy, státní zkoušky techniků).