Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (14.06.2019)
The second teaching practice is focused on observations of mathematics lessons and teaching at the lower
secondary schools under the guidance of an experienced teacher of mathematics.
Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (30.04.2019)
Druhá pedagogická praxe je zaměřena na náslechy a samostatné výstupy na
druhém stupni základní školy či v nižších ročnících víceletého gymnázia
pod vedením zkušeného fakultního učitele.
Pedagogická praxe je zajišťována zejména prostřednictvím fakultních škol, jejich seznam viz
https://www.mff.cuni.cz/cs/verejnost/fakultni-skoly/seznam-fakultnich-skol-mff-uk.
Course completion requirements -
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (30.04.2020)
Requirements for receiving the credit:
1. Observe at least 10 math lessons(especially at the faculty teacher, then at colleagues and other teachers at the school).
2. Teach at least 10 math lessons.
3. Assist in other activities according to the instructions of the faculty teacher (e.g. correction of written works, assistance in teaching in the computer room, supervision, consultation, preparation of aids, etc.).
4. Participate in reflection seminar on the second pedagogical practice.
5. Elaborate written analysis of one math lesson taught by the student.
In justified cases where a student is teaching part-time or full-time at the relevant type of school, recognition of this subject can be requested.
Attempt to receive the credit cannot be repeated.
These conditions apply under standard situation. Due to the current closure of schools, it is not possible to complete the course at this time, students will be informed in time.
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (30.04.2020)
Podmínky pro získání zápočtu:
1. Hospitovat alespoň v 10 výukových hodinách matematiky (zejména u fakultního učitele, dále u kolegů a dalších učitelů na dané škole).
2. Vykonat alespoň 10 samostatných výstupů (odučit 10 vyučovacích hodin matematiky).
3. Pomáhat při dalších aktivitách dle pokynů fakultního učitele (např. oprava písemných prací, asistence při výuce v počítačové učebně, dozor, konzultace, příprava pomůcek apod.).
4. Zúčastnit se povinného reflektivného semináře k pedagogické praxi (termín a místo konání budou upřesněny na začátku praxe).
5. Písemně vypracovat analýzu jedné odučené hodiny a odevzdat ji konzultantovi.
V odůvodněných případech, kdy student učí na částečný či plný úvazek na příslušném typu školy, lze požádat o uznání pedagogické praxe.
Povaha předmětu neumožňuje opravný termín zápočtu v daném semestru.
Uvedené podmínky platí za běžných okolností. Vzhledem k současnému uzavření škol není v tuto chvíli možné předmět splnit, studenti budou včas informováni.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (14.06.2019)
School educational program.
Contemporary school laws and documents, textbooks, practice books according to request of faculty teacher.
Contemporary pedagogical and psychological literature.
Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (14.06.2019)
Rámcový vzdělávací program. Školní vzdělávací program.
Aktuální školské zákony a dokumenty, učebnice a sbírky úloh podle požadavků školy, resp. fakultního učitele.
Současná pedagogicko-psychologická literatura.
Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (14.06.2019)
Student observes the lessons of experienced mathematics teacher or lessons of his/her colleagues, who practice at the same school (at least 10 lessons), he/she teaches at least 10 mathematics lessons. Student actively participates in other pedagogical activities (supervision, consultation, preparation of aids, etc.). He/she participates the final reflection seminar (the date will be specified before the beginning of practice). The student will also elaborate a written analysis of one his/her lesson.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (12.01.2016)
Student hospituje ve výuce fakultního učitele, případně i ve výuce svých kolegů, kteří souběžně konají praxi na téže škole. Vykoná nejméně 10 samostatných výstupů, tj. odučí alespoň 10 hodin, a absolvuje nejméně 10 hospitací. Pomáhá při přípravě výukových hodin, opravách písemných prací, asistuje při výuce v počítačové učebně. Aktivně se zapojuje do dalších pedagogických povinností (dozor, porady, konzultace, příprava pomůcek apod.). Součástí předmětu je seminář věnovaný reflexi pedagogické praxe (termín bude upřesněn vždy před zahájením praxe). Student dále vypracuje k zápočtu písemnou analýzu jedné odučené hodiny.