Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (14.06.2019)
Objectives of teaching mathematics at lower and upper secondary school. Inductive and deductive teaching
methods. Analysis of concept and content of individual parts of school mathematics including teaching methods.
Last update: T_KDM (04.05.2015)
Cíle výuky matematiky na druhém stupni základní školy a na střední škole. Induktivní a deduktivní metody výuky.
Analýza koncepce a obsahu jednotlivých partií školské matematiky.
Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (28.10.2019)
The course is finalized by a credit from exercise class and by a final exam.
Requirements for receiving the credit from exercise class:
1. Active attendance - three absences are allowed.
2. Elaboration of two short individual project and their submission in the prescribed terms, including a presentation in the course; topic:
a) elaboration of a mathematic test for pupils including a proposal for its evaluation (all students),
b) written preparation for a mathematic lesson including video recording of the beginning the lesson (solved by half of the students),
c) elaboration of a worksheet for pupils (second half of students).
3. Elaboration of final seminar work (two topics: comparative analysis of teaching resources in terms of introducing a basic concept of school mathematics; didactic analysis of teaching resources in terms of practicing the subject matter in mathematics)
Attempt to receive the credit from exercise class cannot be repeated.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (16.12.2020)
Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.
Podmínky získání zápočtu:
1. Aktivní účast na cvičeních, povoleny jsou nejvýše tři absence. V odůvodněných případech lze absence nahradit vypracováním dalších úkolů.
2. Vypracování dvou úkolů v průběhu semestru a jejich odevzdání v předepsaných termínech včetně prezentace v rámci cvičení. Témata úkolů:
a) příprava a hodnocení písemné práce,
b) příprava na vyučovací hodinu včetně videonahrávky vlastního výkladu,
c) tvorba pracovních listů.
3. Vypracování závěrečné seminární práce a její odevzdání do 10. 1. 2020. Na výběr dvě témata:
a) srovnávací analýza výukových zdrojů z hlediska zavedení konkrétního základního pojmu školské matematiky,
b) didaktická analýza výukových zdrojů z hlediska procvičení učiva a vhodných výukových metod v konkrétním tématu školské matematiky.
Charakter zápočtu neumožňuje jeho opakování.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (14.06.2019)
Journals: Mathematics-Physics-Informatics, Mathematics Teacher, Scientia in educatione.
Contemporary and older mathematics textbooks.
Curriculum documents.
Dictionary of school mathematics. Prague: SPN, 1981.
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (eds.): Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK PedF, 2004.
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1983.
Kuřina, F. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia, 2009.
Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.
Odvárko, O. a kol.: Metody řešení matematických úloh. Praha: SPN, 1990.
Polák, J.: Didaktika matematiky. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2014.
Robová, J. Integrace ICT jako prostředek aktivního přístupu žáků k matematice. Praha: UK, PedF, 2012.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (18.12.2015)
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (eds.): Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK PedF, 2004.
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1983.
Kuřina, F. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia, 2009.
Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.
Odvárko, O. a kol.: Metody řešení matematických úloh. Praha: SPN, 1990.
Polák, J.: Didaktika matematiky. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2014.
Robová, J. Integrace ICT jako prostředek aktivního přístupu žáků k matematice. Praha: UK, PedF, 2012.
Časopisy Matematika-fyzika-informatika, Učitel matematiky, Scientia in educatione
Názvy a značky školské matematiky. Praha: SPN, 1988.
Slovník školské matematiky. Praha: SPN, 1981.
Současné a starší učebnice matematiky pro druhý stupeň základních škol a pro nižší ročníky víceletých gymnázií
Současné a starší učebnice matematiky pro čtyřleté střední školy
Školské dokumenty a vzdělávací programy
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (28.10.2019)
The credit from exercise class is necessary for taking part in the final exam.
The exam consists of a written and an oral part. The written part precedes the oral part; failure in the first part means to fail the examination; failure in the oral part means that at the next deadline it is necessary to repeat both parts of the exam.
The written part of the exam consists of four high school examples, the solution of which is complemented by didactic commentary related to the possible difficulties of pupils in solving them.
Requirements for the oral part of the exam correspond to the syllabus of the subject to the extent that was presented at the lecture.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (09.10.2017)
Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.
Zkouška se skládá z písemné a ústní části. Písemná část předchází ústní části, její nesplnění znamená, že celá zkouška je hodnocena známkou neprospěl(a) a ústní část již nepokračuje. Nesložení ústní části znamená, že při dalším termínu je nutné opakovat obě části zkoušky, písemnou i ústní. Známka ze zkoušky se stanoví na základě hodnocení písemné i ústní zkoušky.
Písemná část zkoušky se sestává ze čtyř středoškolských příkladů, jejichž řešení je doplněno didaktickými komentáři vztahujícími se k možným obtížím žákům při jejich řešení. Příklady korespondují se sylabem přednášky a s tím, co bylo probíráno na cvičení.
Požadavky u ústní části zkoušky odpovídají sylabu předmětu v rozsahu, který byl prezentován na přednášce.
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (14.06.2019)
Some problems of contemporary school mathematics.
Argumentation and reasoning in teaching mathematics.
Number, variable, parameter.
Functions and their properties.
Goniometry. Learning process design.
Building and developing students' financial literacy in school mathematics - percent, sequences, series.
Equations, inequalities and their systems. Formative and summative assessments, students’ mistakes.
Developing students' spatial imagination.
Approaches to introducing the concept of vector and its models in teaching analytical geometry.
Combinatorics and its use in probability and statistics.
Benefits and risks of ICT integration and mathematics teaching.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (03.11.2015)
Některé problémy současné školské matematiky.
Argumentace a ověřování ve výuce matematiky.
Pojmotvorný proces - číslo, proměnná, parametr, číselné obory.
Pojmotvorný proces - funkce a jejich vlastnosti.
Projektování výukového procesu - téma goniometrie.
Budování a rozvíjení finanční gramotnosti žáků ve školské matematice - procenta, posloupnosti, řady.
Rovnice, nerovnice a jejich soustavy. Hodnocení průběhu a výsledků výukového procesu, chyby žáků.
Rozvíjení prostorové představivosti žáků.
Přístupy k zavedení pojmu vektor a jeho modely ve výuce analytické geometrie.
Kombinatorika a její využití v pravděpodobnosti a statistice, řešení a tvorba aplikačních úloh.
Přínosy a rizika integrace ICT a vyučování matematice.