Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (20.05.2020)
The course for students of "computer science education" (e.g. for future teachers of ICT, computer science and
programming at primary and secondary schools). The course offers basic knowledge and practical experience in teaching
computer science and programming.
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (20.05.2020)
Cílem předmětu je získání základních informací o práci učitele na základní a střední škole při výuce předmětů zaměřených
na informatiku, informačně-komunikační technologie a programování. Součástí semináře je i procvičování praktických
dovedností při vedení výuky, příprava a hodnocení pedagogické praxe.
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (20.05.2020)
Computer science education at primary schools and secondary schools.
Educational software.
Programming languages for children.
Practical experience in teaching informatics and programming.
Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (20.05.2020)
Obsah informatického kurikula na základní a střední škole - cíle a obsah výuky, informatická a počítačová gramotnost, vztah výuky ICT a informatiky jako odborné disciplíny, vzdělávací programy, vyučovací předměty.
Proces výuky informatiky na základních a středních školách - formy práce se studenty, komunikace s žáky.
Projektování výukového procesu - příprava vyučovacích jednotek a jejich souborů, příprava učitele na výuku, organizace vyučovací hodiny.
Seznámení s výukovou technikou - dataprojektor, interaktivní tabule, webovské stránky, e-learning, organizace počítačové učebny.
Seznámení s moderními výukovými metodami - tvorba výukových materiálů, počítačové prezentace, interaktivní programy, sestavení didaktických testů.
Prostředky pro výuky informatiky - učebnice a jiná literatura, zdroje na Internetu, elektronické studijní materiály, výukové programy, "dětské" programovací jazyky.
Příprava na pedagogickou praxi - úvodní instruktáž, zadání úkolů studentům, seznámení s povinnostmi „učitele“.