SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Man and His World in the interdisciplinary context - MZ340U14
Title: Člověk a jeho svět v mezipředmětových souvislostech
Czech title: Člověk a jeho svět v mezipředmětových souvislostech
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Matěj Vrhel
Teacher(s): Mgr. Matěj Vrhel
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (24.06.2020)
Cílem předmětu je připravit studenty na aktivní zvládnutí výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT, respektive pochopení jeho teoretických, obsahových i metodických specifik. Jejich znalost je výhodou pro kontinuální navázání výuky zeměpisu na druhém stupni ZŠ, popř. na střední škole.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (24.06.2020)

75% účast; vypracování portfolia pro výuku oboru Člověk a jeho svět

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (01.02.2022)

V akademickém roce 2021/2022 bude výuka v prvních týdnech semestru probíhat distančně (z důvodu zahraniční stáže vyučujícího). Zhruba od začátku března bude pak pokračovat prezenční formou. O podrobnostech budou studenti informováni e-mailem.

 

Sylabus:

Teoretické zarámování výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Obecné vzdělávací cíle a jejich návaznost na cíle zeměpisu (dějepisu, přírodopisu) na II. stupni

o    ČLOVĚK A JEHO SVĚT v kurikulárních a školních dokumentech

o    Vlastivěda, přírodověda, prvouka a jejich výukové materiály

o    Vzdělávací cíle dle nejběžnějších metodik (revidované Bloomovy taxonomie včetně afektivních a psychomotorických cílů a podle metodiky DOK)

o    Aplikace výše identifikovaných cílů při plánovaní výuky dle švýcarské metodiky Golay a kol. (2006)

o    Aktuální pojetí školní vlastivědy u nás a ve světě  

o    Vlastivěda a kulturní a historická geografie

 

Praktické aspekty výuky předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Obsahová analýza učiva předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Strategie plánování výuky (od časově tematického plánu po konkrétní přípravy hodin)

o    Současné otázky oborových didaktik zeměpisu a dějepisu při výuce vlastivědy

o    Integrace předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT, mezipředmětové vztahy  

o    Pedagogický konstruktivismus ve výuce předmětů vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Terénní, badatelská a projektová výuka

o    Mapové dovednosti žáků ve výuce vzdělávacího oboru ČLOVĚK A JEHO SVĚT

o    Specifické poruchy učení a jejich limity ve výuce

o    Elektronická zařízení jako pomocníci ve výuce 

o    Příklady aplikace různých forem a metod výuky

Náslechová praxe, párová výuka, příprava a realizace projektového dne

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html