Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (24.10.2019)
The course focuses on the didactic aspects of using modern technologies in geography lessons and in the process of preparation for instruction. In the course, students are encouraged to use interactive board, tablets, smartphones, GIS, remote sensing and navigation systems (GPS) during geography lessons.
The main emphasis of the course is placed on the practical application of smart technologies (interactive boards, tablets, smartphones) and Geoinformatics (GIS, remote sensing and navigation system)s. They will be given specific examples of practical applications, which will also be based on the principles of experiential learning and exploratory learning (Inquiry based learning).
The outcome of the course is the portfolio of students’ preparations for geography lessons with the use of mentioned technologies.
To participate in the course is not required completion of other courses, eg focused on GIS. However, it is recommended to complete the course Geography Didactics I.
Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (24.10.2019)
Kurz je obsahově zaměřen na porozumění didaktickým aspektům práce s moderními technologiemi ve výuce a v procesu přípravy na výuku. Jedná se o práci s interaktivní tabulí, tablety, smartphony, GIS, DPZ a navigačními systémy (GPS).
Hlavní důraz je v kurzu kladen na praktické využití chytrých technologií (interaktivní tabule, tablety, smartphony) a geoinformatiky (respektive GIS, DPZ a navigačních systémů). Budou uvedeny konkrétní příklady praktických aplikací, které budou zároveň vycházet ze zásad zážitkové pedagogiky a badatelského učení. Nedílnou součástí je i nácvik práce s aplikacemi a technologiemi.
Výstupem z kurzu je portfolio příprav studentů na výuku zeměpisu s využitím uvedených technologií.
Pro účast v kurzu není vyžadováno absolvování jiných kurzů zaměřených např. na GIS. Je však doporučováno absolvování kurzu Didaktika geografie I.
Aim of the course -
Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (28.05.2013)
The main goal of the course is to learn student how to use smart technologies and apprise students with possibilities of these technologies in geography lessons.
The expected outcome, is that after completion of the course students are able to actively use smart techonogies in the process of planning and realization of geography lessons.
Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (28.05.2013)
Cílem předmětu je naučit studenty využívat chytré technologie a seznámit je s možnostmi jejich využití ve výuce zeměpisu.
Hlavním výstupem kurzu tedy je, že po jeho absolvování studenti aktivně využívají chytré techonogie při plánování a realizaci výuky geografie na základních a středních školách.
Syllabus -
Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (24.10.2019)
In general, the course builds on the curriculum of the course Geography Didactics I. - it is essential that students are able to formulate educational objectives and on their basis to prepare geography lessons.
The course is organized into several blocks aimed at familiarization with the individual technology and its application in the teaching of geography. At the end of each block an individual students´ work (a preparation for teaching with the use of the technology) is required.
The thematic focus of each block course (chronological order of blocks within a course may vary):
2) The tablets - using tablet PCs in teaching, example of applications appropriate to instruction, electronic textbooks
3) Smartphones - mobile phones and their use in learning, example of applications appropriate to teaching
4) Geographic Information Systems - block is focused on basic software and tools appropriate to the school environment (especially freewares) and examples of their application in geography lessons
5) Remote sensing and the application of its outcomes (especially focused on aerial and satellite images)
6) Navigation systems - work with GPS and its use for the field orientation, but also their use in the classroom (compilation of maps, export routes, etc.)
Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (24.10.2019)
Kurz navazuje v obecné rovině na výuku základního kurzu Didaktika geografie I., přičemž je nezbytné, aby žáci byli schopni formulovat cíle výuky a na jejich základě výuku plánovat.
Kurz je organizačně koncipován do několika bloků zaměřených na seznámení s danou technologie a možnostmi jejího využití ve výuce geografie. Na závěr každého bloku je vyžadována samostatná práce studentů (vytvoření přípravy na výuku s využitím dané technologie).
Tematické zaměření jednotlivých bloků kurzu (chronologické pořadí bloků v rámci kurzu se může lišit):
1) Interaktivní tabule - pokročilejší využití (např. nástroje Lesson Aktivity Toolkit ad.) oproti základnímu kurzu Didaktika Geografie.
2) Tablety - využití tabletů ve výuce, ukázka aplikací vhodných do výuky, elektronické učebnice
3) Smartphony - neboli chytré mobilní telefony a jejich využití ve výuce, ukázka aplikací vhodných do výuky
4) Geografické informační systémy - blok je zaměřen na přehled základního software a nástrojů vhodných do školního prostředí (zejm. volně šiřitelný , tzv. freeware, software) a ukázka jejich aplikace do školní výuky
5) Výstupy dálkového průzkumu Země a jejich využití (zejména zaměření na letecké a družicové snímky)
6) Navigační systémy - práce s GPS a orientace v terénu, ale také jejich využití v učebně (sestavování map a export trasy aj.)
Entry requirements -
Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (24.10.2019)
To participate in the course is not required completion of other courses, eg focused on GIS. However, it is recommended to complete the course Geography Didactics I.
Last update: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (24.10.2019)
Pro účast v kurzu se nevyžaduje předchozí absolvování dalších kurzů, např. se zaměřením na GIS. Nicméně, je doporučeno dokončit kurz Didaktika geografie I.