Last update: RNDr. Zdeněk Kučera, Ph.D. (04.10.2016)
The aim of the seminar is to discuss selected themes of the social geography with respect to the industry. Students will prepare papers or presentations as a basis for discussion in the course of the seminar. The content is oriented on three spheres:
1. Theory and methodology of social geography.
2. Selected persons, institutions and journals important in the field of social geography.
3. Selected concrete social-geographic topics (common or regional, the personal experiences and knowledge are preferred).
Last update: RNDr. Zdeněk Kučera, Ph.D. (04.10.2016)
V průběhu semináře se studenti seznamují s tematickým obsahem sociální geografie v kontextu hlavních výzkumných směrů rozvíjených na katedře sociální geografie a regionálního rozvoje. Obsah semináře je koncipován s důrazem na tyto tematické oblasti: geografie obyvatelstva a osídlení; regionální rozvoj, ekonomická a politická geografie; historická, kulturní a (nová) regionální geografie. Samostatná práce studentů se zaměřuje na porozumění odbornému textu a získání základních dovedností pro samostatné tvůrčí řešení výzkumných problémů.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Zdeněk Kučera, Ph.D. (04.10.2016)
Šanderová, J. (2007): Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. SLON, Praha. (vybrané kapitoly)
Punch, K. F. (2008): Úspěšný návrh výzkumu. Portál, Praha. (vybrané kapitoly)
Vybrané odborné texty z oblasti sociálníí geografie dle výběru vyučujícího, případně studentů (způsob výběru a práce s odbornými texty používanými během semináře bude upřesněn na začátku výuky)
Syllabus -
Last update: RNDr. Zdeněk Kučera, Ph.D. (04.10.2016)
The aim of the seminar is to discuss selected themes of the social geography with respect to the industry. Students will prepare two papers as a basis for discussion in the course of the seminar. The content is oriented on three spheres:
1. Theory and methodology of social geography.
2. Selected persons, institutions and journals important in the field of social geography.
3. Selected concrete social-geographic topics (common or regional, the personal experiences and knowledge are preffered).
Last update: RNDr. Zdeněk Kučera, Ph.D. (04.10.2016)
Sylabus: Obsah semináře je koncipován s ohledem na následující tematické okruhy: 1) otázky sociální geografie (témata a přístupy rozvíjené v sociální geografii, příklady aktuálních výzkumů) 2) odborný text a další zdroje informací (typy a struktura odborných textů; zásady práce s textem a jeho tvorby; možnosti využití a interpretace případných dalších zdrojů informací) 3) příprava vlastního výzkumu (výběr tématu; stanovení cílů; volba výzkumných metod; finanční, materiální a časová náročnost výzkumu; prezentace záměru výzkumu)
Seminář sestává z následujících bloků: Úvod do semináře (1. týden) představení cílů semináře, představení účastníků (vyučujících a zejména studentů) a jejich odborného zájmu
Práce s odborným textem a dalšími zdroji informací (2., 3., 5., 7. a 8. týden) typy odborných textů podle jejich účelu a zaměření; porozumění, interpretace a diskuze obsahu odborného textu; zásady tvorby odborného textu; možnosti využití a interpretace alternativních zdrojů informací
Obsah sociální geografie (4., 6. a 11. týden) rozmanitost humánní geografie; výzkumné problémy a aplikace sociálněgeografických poznatků; výzkumné směry rozvíjené na katedře sociální geografie.
Výzkumný projekt (9., 10., 12. a 13. týden) příprava a plánování vlastního výzkumu; formulace zaměření, cílů a obsahu vlastního výzkumu; volba výzkumných metod; příprava, prezentace a diskuze výzkumného projektu
Cíl předmětu: Cílem semináře je diskuzní formou představit klíčová témata, přístupy a metody používané v sociální geografii v kontextu hlavních výzkumných směrů rozvíjených na katedře sociální geografie a regionálního rozvoje. Během semináře je kladen důraz na rozvoj dovedností, jakými jsou např.: rozvoj kritického myšlení, diskuze a sebeprezentace; porozumění, interpretace a diskuze odborného textu; příprava, prezentace a diskuze návrhu vlastního výzkumu. Absolvování předmětu by mělo studentům usnadnit přípravu na SZZK a realizaci vlastního výzkumu včetně jeho prezentace v závěrečné práci.
Formy výuky: Prezentace vyučujícího a studentů. Interaktivní výuka formou otevřených diskuzí, skupinových diskuzí, brainstormingu. Samostatná práce studentů - četba odborných textů, příprava prezentací.
Požadavky ke kontrole studia: Podmínky zápočtu: účast 75 %, pravidelná příprava, aktivní vystupování během semináře, samostatná práce, odevzdání dvou reflexí zadaných textů a prezentace výzkumného projektu v termínech stanovených v systémů Moodle.