|
|
|
||
Last update: PhDr. Martina Tůmová, Ph.D. (23.09.2020)
Z340P98 Mezilidské a mezikulturní komunikace
Ročník volitelný semestr zimní i letní 30 hodin / semestr
Ing. Michal Gärtner, BA
Pracoviště č. 340 katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Volitelná přednáška. Všeobecným cílem tohoto programu je pochopení problematiky mezikulturní komunikace a získání základních kompetencí, které budou absolventi moci využít při jednání s lidmi, na příklad se zákazníky, spolupracovníky, nadřízenými či podřízenými, kteří pocházejí z jiných kulturních prostředí. Specifickým účelem tohoto semináře je získání následujících vědomostí: 1. Umět popsat, co chápeme pod pojmy mezilidská komunikace, kultura, kulturní identita, kulturní rozmanitost a kulturní rozdíly. 2. Umět posat, jak vnímáme kulturní rozdíly z pozice dominantní kultury. 3. Umět popsat zásady efektivní komunikace mezi lidmi v mezikulturním prostředí, identifikovat zábrany efektivní komunikace a popsat různé metody, jak tyto zábrany překonávat. 4. Umět popsat kroky k odhalování zdrojů konfliktů a řešení konfliktních situací v mezikulturním prostředí. 5. Umět popsat rozdíly mezi českým a některými jinými komunikačními přístupy. Obsah výuky předmětu mezikulturní komunikace: Modul 1. Mezikulturní vztahy v pracovním prostředí. Individuální komunikační styly Kultura: definice/ kulturní rozdíly Kulturní identita/ sociální percepce Vnímání kulturních rozdílů, stereotypy Modul 2. Efektivní mezi-kulturní komunikace. Efektivní mezilidské komunikace Asertivita/ Empatie Umění aktivně naslouchat druhým Akceptování jiných kultur/ role kulturních standardů Efektivní mezikulturní komunikace Interkulturní kompetence v pracovním prostředí Modul 3. Emoce. Kontrola emocí Zvládnutí emotivních situací Modul 4. Řešení interkulturních konfliktů. Vnímání konfliktních situací Reakce na konflikt Změna perspektivy konfliktu Zjišťování potřeb jednotlivců či skupin Mapování konfliktních situací Vyjednávání, nalezení společných potřeb a cílů Kulturní perspektivy konfliktu Řešení interkulturních konfliktů Modul 5. Strategie pro integraci kulturní různorodosti v pracovním prostředí. Plánování změn pro kulturní součinnost Strategie pro řízení změny podnikové kultury Propojování a podpora (networking and support) Vyhodnocování Modul 6. Rozdíly mezi českým a některými jinými komunikačními přístupy. Typologie české kultury v pracovním prostředí Srovnání komunikačních přístupů: Češi a Anglo-australané Češi a Američané Češi a Němci
Podmínky pro zápis: 3. a vyšší ročník Podmínky pro splnění zápočtu: 70% účast, písemná zápočtová zkouška Podmínky pro splnění výběrové zkoušky: 70% účast, písemná zkouška 30-60 min.
Studijní literatura DRYDEN, W. (1996): Deset kroků k pozitivnímu životu.Talpress. O´CONNOR, P. (1996): Understanding Jung. Mandarin. CORNELIUS, H. and FAIRE, S. (1993): Everyone Can Win. Simon Schuster, Australia. NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. (2001): Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Management Press, Praha. BĚLOHLÁVKOVÁ, V. (2001): Jak porozumět řeči těla. Computer Press, Praha. TILLETT, G. (1999): Resolving Conflict a practical approach. Oxford University Press. COVEY, S. (1999): Seven Habits of Successful People. The Business Library. |