Last update: RNDr. Jana Jíchová, Ph.D. (09.01.2020)
The purpose of this course is to prepare students to be able to design, carry out, report,
and evaluate qualitative research projects. It covers the full cycle of a qualitative
research: from design, to data collection, analysis, publication outputs and
dissemination. Students will learn how to choose a particular method in relation to
their research questions, and how to use different methods of data collection, mainly:
the questionnaire surveys, interviews, focus groups, observation, ethnography or
traditional thematic analysis. New media, digital and online research will also be
introduced, as well as a participatory action research in the context of community
setting. The lectures will be followed by seminars which will allow for practical
exercises, readings, and group work. Several blocks of individual work tasks will be
planned in the course of the semester.
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)
Cílem kurzu je připravit studenty na to, aby byli schopni koncipovat, provést, publikovat a hodnotit projekty kvalitativního výzkumu. Pokrývá celý cyklus kvalitativního výzkumu od jeho návrhu, sběru dat, jejich analýzy, až k přípravě publikačního výstupu. Studenti se naučí rozlišovat mezi jednotlivými metodami v návaznosti na výzkumné otázky kladené v jednotlivých projektech výzkumu. Naučí se také praktickým dovednostem nutným k provedení kvalitativního výzkumu, a to zejména v oblasti přípravy a realizace dotazníkových šetření, vedení rozhovorů, organizování a facilitace ohniskových skupin, efektivního pozorování a etnografie či tradiční obsahové analýzy. Pozornost bude věnována také novým metodám kvalitativního výzkumu – online výzkumu, výzkumu sociálních sítí či participativnímu akčnímu výzkumu v rámci konkrétních komunit. Na jednotlivé přednášky budou navazovat cvičení s možností praktického procvičení vybraných metod, rozborem načtené literatury a také několik bloků vyhrazených pro samostatnou práci studentů.
Literature -
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)
* Required reading:
Burawoy, Michael. 1998. „The extended case method". Sociological theory 16 (1): 4–33.
Disman, Miroslav. 2002. „Ten druhý výzkum, aneb dokázat nebo rozumět?“ In M. Disman, 284–321, Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Gibas, Petr. 2015. „Od bydlení k domovu: nákup bytu jako zrození domova". In M. Lux (ed.), 77–84, Standardy bydlení 2014/2015: Sociální normy a rozhodování na trhu bydlení. Praha: Sociologický Ústav AV ČR v.v.i.
Gibas, Petr. 2014. Krajinou nejistot: Zahrádkové osady jako výzva pro (antropologický) terénní výzkum.“ In: P. Gibas, L. Matějovská, A. Novák, E. Rolfová, V. Tvardková, I. Valešová, M. Veselý, 47–59, Zahrádkové osady: Stíny minulosti, nebo záblesky budoucnosti? Praha: Univerzita Karlova.
Heřmanský, Martin. 2020. "Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu." In: H. Novotná, O. Špaček a M. Šťovíčková Jantulová (eds.), 415–443, Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
Novotná, Hedvika. 2020. "Kvalitativní strategie výzkumu." In: H. Novotná, O. Špaček a M. Šťovíčková Jantulová (eds.), 257–288, Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
Rose, Gillian. 2001. „Discourse analysis I: Text, intertextuality and context.“ In G. Rose, 135–163. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: SAGE.
Vacková, Barbora, Lucie Galčanová, Michaela Kvapilová Bartošová, a Lukáš Kala. 2015. Sami doma: Bydlení, práce a vztahy lidí žijících v jednočlenných domácnostech (vybr. kap.). Červený Kostelec, Brno: Pavel Mervart, Masarykova univerzita.
* Additional reading:
Crang, Mike. 2003. „Qualitative Methods: Touchy, Feely, Look-See?" Progress in Human Geography 27 (4): 494–504.
Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonne S. 2004. Handbook of qualitative research ( 3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SagePublications.
Dowling, Robyn, Kate Lloyd, a Sandie Suchet-Pearson. 2016. „Qualitative Methods 1: Enriching the Interview". Progress in Human Geography 40 (5): 679–86.
Flick, Uwe, Ernst von Kardoff, a Ines Steinke. 2004. A Companion to Qualitative Research. London: SAGE.
Hendl, Jan. 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Mišovič, Ján. 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON.
Patterson, Michael E., a David R Williams. 2002. Collecting and analyzing qualitative data: Hermeneutic principles, methods and case examples. Champaign, IL: Sagamore Publishing.
Silverman, David. 2005. Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London / New Delhi / Thousand Oaks: Sage Publications.
* + scientific papers recommended as readings during the lectures
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)
Povinná literatura:
Burawoy, Michael. 1998. „The extended case method". Sociological theory 16 (1): 4–33.
Disman, Miroslav. 2002. „Ten druhý výzkum, aneb dokázat nebo rozumět?“ In M. Disman, 284–321, Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Gibas, Petr. 2015. „Od bydlení k domovu: nákup bytu jako zrození domova". In M. Lux (ed.), 77–84, Standardy bydlení 2014/2015: Sociální normy a rozhodování na trhu bydlení. Praha: Sociologický Ústav AV ČR v.v.i.
Gibas, Petr. 2014. Krajinou nejistot: Zahrádkové osady jako výzva pro (antropologický) terénní výzkum.“ In: P. Gibas, L. Matějovská, A. Novák, E. Rolfová, V. Tvardková, I. Valešová, M. Veselý, 47–59, Zahrádkové osady: Stíny minulosti, nebo záblesky budoucnosti? Praha: Univerzita Karlova.
Matějovská, A. Novák, E. Rolfová, V. Tvardková, I. Valešová, M. Veselý, 47–59, Zahrádkové osady: Stíny minulosti, nebo záblesky budoucnosti? Praha: Univerzita Karlova.
Heřmanský, Martin. 2020. "Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu." In: H. Novotná, O. Špaček a M. Šťovíčková Jantulová (eds.), 415–443, Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
Novotná, Hedvika. 2020. "Kvalitativní strategie výzkumu." In: H. Novotná, O. Špaček a M. Šťovíčková Jantulová (eds.), 257–288, Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
Rose, Gillian. 2001. „Discourse analysis I: Text, intertextuality and context.“ In G. Rose, 135–163. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: SAGE.
Vacková, Barbora, Lucie Galčanová, Michaela Kvapilová Bartošová, a Lukáš Kala. 2015. Sami doma: Bydlení, práce a vztahy lidí žijících v jednočlenných domácnostech (vybr. kap.). Červený Kostelec, Brno: Pavel Mervart, Masarykova univerzita.
Doporučená literatura
Crang, Mike. 2003. „Qualitative Methods: Touchy, Feely, Look-See?" Progress in Human Geography 27 (4): 494–504.
Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonne S. 2004. Handbook of qualitative research ( 3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SagePublications.
Dowling, Robyn, Kate Lloyd, a Sandie Suchet-Pearson. 2016. „Qualitative Methods 1: Enriching the Interview". Progress in Human Geography 40 (5): 679–86.
Flick, Uwe, Ernst von Kardoff, a Ines Steinke. 2004. A Companion to Qualitative Research. London: SAGE.
Hendl, Jan. 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Mišovič, Ján. 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON.
Patterson, Michael E., a David R Williams. 2002. Collecting and analyzing qualitative data: Hermeneutic principles, methods and case examples. Champaign, IL: Sagamore Publishing.
Silverman, David. 2005. Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London / New Delhi / Thousand Oaks: Sage Publications.
+ aktuální odborné články doporučené jako readings při přednáškách
Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)
Na první blok si studenti a studentky přečtou literaturu, která je u bloku uvedená (a dostupná ke stažení v SIS). Na další bloky bude literatura upřesněna a zadaná v průběhu výuky.
Zkouška proběhne formou prezentace vlastního výzkumného projektu v rámci posledního bloku.
Syllabus -
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (16.02.2024)
The course will be taught in four blocks:
Block 1
A, Introduction to the course: onto-epistemological setup of qualitative social science
D, Research topic and data collection: theory & methodological considerations (how to do it)
Reading: Vacková et al. 2015, 11–16, 35–61, 213–17, Heřmanský 2020, optionally Gibas et al. 2014, 47–59
Block 3
E, Analysis, methods of analysis, interpretation
Reading: Rose 2001, 135–163
Block 4
F, From analysis to interpretation, outputs of qualitative research, and what's next when working with qualitative data
G, Project presentations (exam)
Reading: Burawoy 1998
For the first block, students will read the literature provided (and available for download in SIS). For the subsequent blocks, literature will be specified and assigned during the course.
Last update: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D. (20.04.2024)
Kurz bude vyučován ve čtyřech blocích:
Blok 1
A, Uvedení do kurzu: onto-epistemologické nastavení kvalitativní společenské vědy
B, Kvalitativní výzkum: teorie, metodologie, metody
C, Kvalitativní výzkum: teorie, metodologie, metody (pokr.)
D, Výzkumné téma a sběr dat: teorie & metodologické rozvahy (jak na to)
četba: Heřmanský 2020, dobrovolně Gibas et al. 2014, 47–59, Vacková et al. 2014, 11–16, 35–61, 213–17,
Blok 3
E, Analýza, metody analýzy, interpretace
četba: Rose 2001, 135–163
Blok 4
F, Od analýzy k interpretaci, výstupy kvalitativního výzkumu a co dál při práci s kvalitativními daty
G, Prezentace projektů (zkouška)
četba: Burawoy 1998
Na první blok si studenti a studentky přečtou literaturu, která je u bloku uvedená (a dostupná ke stažení v SIS). Na další bloky bude literatura upřesněna a zadaná v průběhu výuky.