SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Regeneration of Brownfields - Policies Development and Examples of Realisations - MZ340P913
Title: Regenerace brownfields - Vývoj politik a příklady realizací
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2015 to 2015
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 15
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
the course is taught as cyclical
Guarantor: MgA. Lucie Doleželová, Ph.D.
Incompatibility : MZ340P912
Is incompatible with: MZ340P912
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Helena Janů (23.09.2009)
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o vývoji problematiky regenerací brownfieldů skrze zahraniční zkušenosti a umožnit tak srovnání podmínek pro řešení regenerací v České republice.
V první části předmět přinese seznámení s historickým vývojem veřejných politik regenerací v západoevropských státech, zejména v Anglii a Francii. Popis se bude opírat o vysvětlení metod řízení, použitých nástrojů a dalších ovlivňujících podmínek. Po získání přehledu o zahraničních přístupech budou studenti seznámeni se situací v České republice a s perspektivami jejího vývoje.
Přednášky budou doplněny konkrétními příklady projektů regenerací, které budou ilustrovat výše uvedené druhy politik a různou formu spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Budou představeni hlavní aktéři projektů, strategické dokumenty, zdroje financování a další nástroje řízení operací.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Helena Janů (23.09.2009)

viz sylabus

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Helena Janů (23.09.2009)

Podmínky pro splnění předmětu: zkouška ve formě písemné práce a diskuze.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Helena Janů (23.09.2009)

1. Klasifikace politik regenerací, sčítání a inventarizace brownfieldů

Cílem přednášky bude představit různé druhy politik regenerací definované z hlediska jejich historického vzniku, metod řízení, a nebo zaměření cílů politik. V druhé části přednášky budou představeny různé způsoby inventarizace brownfieldů, metody správy databází brownfieldů a především možnosti využití těchto nástrojů. Zahraniční metody budou srovnány s postupy uplatněnými v České republice. Zaměříme se i na přínosy nového stavebního zákona pro zjišťování výskytu brownfieldů a existující databáze brownfieldů.

Doporučená literatura:

CABERNET, Managing Urban Land. 2. konference Cabernetu 2007.

CLARINET "Brownfields and Redevelopment of Urban Areas", 2003.

DATAR; La réhabilitation des friches industrielles, La documentation française, 1991.

Doležal J., J. Mareček, V. Sedláčková, T. Sklenář, M. Tunka, Z. Vobrátilová; Nový stavební zákon v teorii a praxi. Linde, Praha, 2006.

Doleželová L., Regenerace brownfields - Zahraniční zkušenosti (Studie příkladů Anglie, Francie, Belgie - Flandry a Nizozemí), IURS, prosinec 2004.

Wood B. "Vacant Land in Europe", Lincoln Institute 1998.

2. Anglie - příklad centralizovaného řízení politiky regenerací

Ač se právní prostředí Anglie může v některých oblastech jevit oproti ostatním západoevropským státům liberální, veřejná politika a řízení strategických projektů regenerací mají velmi centralizovaný charakter. Regenerace prošly v Anglii několika fázemi, přičemž nové politiky reagovaly na nedostatky politik předchozích. Od tržního přístupu a státních rozvojových agentur se Anglie dopracovala k politikám založeným na spolupráci sektorů a spolupráci s místními samosprávami a komunitami. Přes velkou angažovanost státních orgánů v regeneracích jsou veřejné politiky budovány na zásadách tržních principů, na druhé straně jsou však oborově zaměřeny zejména na politiku bydlení.

Jako příklad vývoje politik regenerací bude uvedeno město Sheffield.

Cullingworth B., Nadin V., Town and Country Planning in the UK, aktuální vydání

Dabinet, Grodon : "Realising regeneration Regeneration Benefits from urban investment: lessons from Sheffield in the 1990s", Town Planning Rewiew 69 (2), april 1998.

Doleželová L., Regenerace brownfields - Zahraniční zkušenosti (Studie příkladů Anglie, Francie, Belgie - Flandry a Nizozemí), IURS, prosinec 2004.

English Parnership, Towards a National Brownfield Strategy, 2003 a aktualizace.

Ryan L. Bureaupolitics, the SRB and Urban Policy in Britain, Staffordshire University 1999.

Urban Task Force pod vedením Sira Rogerse, "Towards an Urban Renaissance", executive Summary 1999.

3. Francie - příklad postupně decentralizovaných politik regenerací

Francouzské regenerace jsou ovlivněny tradicemi v územním plánování a rozvoji, což jsou oblasti bohatě vybavené legislativními nástroji pro řízení politik a projektů regenerací na různých úrovních veřejné správy. Největšími změnami pro budoucnost řízení regenerací ve Francii je postupující decentralizace a vstup soukromého kapitálu do tradičně veřejného managementu projektů. Vedle ambiciózních projektů regenerací řízených samotnými městy stát stále zasahuje v problematických oblastech.

Jako příklad města systematicky řešícího regenerace brownfieldů bude uveden Lyon a Issy les Moulineaux.

Comby J., Renard V.; Les politiques fonci?res, Que-sais-je?, PUF, Paris, 1996.

Doleželová L, Nástroje pro rekonverze nevyužitých průmyslových ploch, Disertační práce, ČVUT Praha, 2004.

IAURIF; Les friches industrielles en Ile-de-France, Cahiers de l?IAURIF vol.63, 2-éme trim., Paris, 1981.

Raabe M., Manuel du management de projet- De l´aménagement urbain a l´immobilier, Presses de l´ENPC, 2002.

SEPAL, "Lyon 2010: un projet d?agglomération pour une métropole européenne", Lyon, Agence d?Urbanisme de la Communauté Urbaine de Lyon, 1988.

4. Řešení regenerací s využitím institucionálních nástrojů

Veřejné pozemkové banky nebo veřejné rozvojové agentury jsou institucionálními nástroji, které se v západoevropských státech často využívají pro řízení projektů regenerací brownfieldů ve zvlášť postižených regionech nebo městech. Jsou to nástroje vzniklé již v dobách extenzivního rozvoje měst, které byly pro regenerace brownfieldů často uzpůsobeny. V současné době se jejich činnost naopak podřizuje podmínkám evropské legislativy. Společnosti mají různý právní statut a zdroje financování, důležitá je však pro ně spolupráce s místními samosprávami. Představeny budou pozemkové společnosti ve Francii, Nemecku a Aglii. Odpovíme i na otázku, zda je možné fungování podobných společností v podmínkách České republiky.

CABERNET, Managing Urban Land. 2. konference Cabernetu 2007.

CzechInvest, Národní strategie regenerace brownfieldů, 2008, (online).

Doleželová, L. - Slánská V., Příklad řešení regenerací brownfieldů s využitím Pozemkového fondu a rozvojové společnosti v Severním Porýní-Vestfálsku, Urban. a územní rozvoj 2008,č.1,s.31-36.

EPF Nord-Pas-de-Calais ; Programme pluriannuel d´intervention fonciere 2000-2006, 2007-2013.

EPF NPdC, LEG NRW a kol.; Rehabilatation of derelict industrial spaces: means and assignments of public land operators, výstupy projektu Interregn IIIC, EU Commission, Weimer Triangle, 2006.

Ježek J., Budoucnost regionálních rozvojových agentur v České republice, Západočeská universita v Plzni, 2006.

5.Podmínky pro systematické řešení regenerací v ČR

Česká republika učinila již několik kroků směrem k systematickému řešení regenerací brownfieldů. Kromě provedené evidence brownfieldů v krajích vznikly dva dokumenty charakteru národní strategie regenerace brownfieldů, které se pokusily vyřešit otázku institucionálního rámce regenerací, zejména na národní úrovni. V českých podmínkách mají vedle ministerstev důležitou roli kraje i obce. V nejbližších letech je však přístup k regeneracím zásadně ovlivněn nastavením možností čerpání podpor ze strukturálních fondů EU i národních zdrojů. Cílem přednášky bude na základě předchozích přehledů a příkladů naznačit ideální způsob řízení regenerací v ČR vzhledem k postavení a provomocem veřejných a soukromých subjektů a jejich finančnímu zázemí.

Jako příklady realizovaných projektů budou uvedeny regenerace žateckého letiště na průmyslovou zónu Triangle a projekty z programu CzechInvestu.

CzechInvest, Národní strategie regenerace brownfieldů, 2008, (online).

Doležal J., J. Mareček, V. Sedláčková, T. Sklenář, M. Tunka, Z. Vobrátilová; Nový stavební zákon v teorii a praxi. Linde, Praha, 2006.

Doleželová L, Nástroje pro rekonverze nevyužitých průmyslových ploch, Disertační práce, ČVUT Praha, 2004.

L. Doleželová a kol., Nové institucionální nástroje pro rozvoj území a přípravu pozemků v problémových oblastech se zaměřením na revitalizaci nevyužívaných objektů a ploch Teze k výzkumnému projektu NPV II MŠMT, 2008, www.ireas.cz.

Jackson J., Brownfields snadno a rychle - příručka pro pracovníky a zastupitele obcí, IURS, 2005.

Jackson J., Garb J., Hledání nositele vedoucí úlohy pro řešení problematiky brownfields ve středoevropských městech, ITDP, 2001

Parsons Brickerhoff a spol.; Czech Brownfield Regeneration Strategy, CSF, CzechInvest, (verze draft srpen 2004).

RRAJM, Borwnfieldy 2005, Situační zpráva pro JMK, RRAJM 2005.

6. Příklad řízení velkého městského projektu regenerace: Paris-Rive-Gauche

Operace Paris-Rive-Gauche je operací regenerace území o rozloze 130 ha, kde je realizován projekt v režii města již od roku 1991. Takto rozsáhlý projekt vyžaduje kromě plánování i zvlášní systém řízení a zpracování detailního programu výstavby. Cílem přednášky bude ukázat studentům, jakými změnami může procházet komplexní operace rozvoje území, jejíž realizace trvá nejméně 20 let. Předvedeme, jak flexibilně mohou francouzské nástroje urbanismu reagovat na změny ekonomických i sociálních podmínek.

APUR ; L´aménagement du secteur Seine Rive Gauche, Paris projet n. 29, 1990.

Doleželová L, Nástroje pro rekonverze nevyužitých průmyslových ploch, Disertační práce, ČVUT Praha, 2004.

www.parisrivegauche.com

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html