SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Retail Geography and Geography of Consumption - MZ340P753
Title: Geografie maloobchodu a spotřeby
Czech title: Geografie maloobchodu a spotřeby
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 20
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
the course is taught as cyclical
Guarantor: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D.
Incompatibility : MZ340P752
Is incompatible with: MZ340P752
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (13.10.2015)
The course aims to introduce the agenda of retail geography and geography of consumption in general. First, the issues of subject and object of the retail and consumption geography are discussed. Students are also being introduced to the basic theoretic framework of the retail geography, to the typology of retail outlets and to the development of retailing and its spatial structure both worldwide and in the Czech Republic. Problematic issues of retail planning, localization of large-scale retail outlets and retail impact assessment are also mentioned. Other interesting areas such as shopping preferences, shopping behavior, leisure shopping, retail built environment etc. are sketched out in the lectures. Each lecture is enriched by the examples from current research and from current practice. The course then approaches the consumer society and consumption and the interactions of this research agenda between social sciences and geography. Alternative tendencies and consumption habits are introduced. Last, but not least, the course also deals with the methodology of retail geography research.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (13.10.2015)

Povinná literatura:
BAUMAN, Z. (2007): Consuming Life. Cambridge: Polity Press.
BELL, D., VALENTINE, G. (1997): Consuming Geographies. New York: Routledge.
JONES, K., SIMMONS, J. (1990): The retail environment. London: Routledge.
GUY, C. (2007): Planning for Retail Development: A critical view of the British experience. London: Routledge.
TIMOTHY, D. J. (2005): Shopping tourism, retailing and leisure. Clevendon: Channel view publications.
+ READINGS z přednášek.

Doporučená literatura:
BERRY, B. J. L. (1967): Geography of Market Places and Retail Distribution. New Jersey: Prentice-Hall.
CIMLER, P. (1998): Lokalizace a provoz maloobchodu. Praha: VŠE,.
ENGLAND, J. (2000): Retail Impact Assessment: A guide to best practice. London: Routledge.
JINDRA, J. (1996): Obchodní firmy. Mezinárodní retailing. Praha: VŠE.
LONGLEY, P., CLARKE, G. (1995): GIS for Business and Service Planning. Cambridge: Pearson Professional Ltd.
McGOLDRICK, P. J. (1995): Retail marketing. Berkshire: Mc Graw-Hill Book Company.
WRIGLEY, N., LOWE, M. (eds.) (1996): Retailing, Consumption and Capital. London: Longman.
UNDERHILL, P. (1999): Why we buy: The science of shopping. New York: Simon and Schuster Paperbacks.

 

+ další materiály lze nalézt na Moodle předmětu: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=739

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)

prezentace zpracování vybraného tématu, aktivní ovládnutí probrané látky, 80 % účast na výuce

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)

Maloobchod, spotřeba a spotřebitelské služby v rámci studia geografie.


Geografie maloobchodu I - vývoj a současný stav maloobchodního sektoru.
Geografie maloobchodu II - změny v prostorové organizaci MO, spotřebitelské chování, moderní metody výzkumu.

Globalizace maloobchodu - nadnárodní společnosti a jejich strategie, klíčoví hráči na trhu.

Spotřebitelské a nákupní chování - typologie spotřebitelů a nakupování, geodemografie, mikrogeografie

Retail Impact Assessment - plánování a optimalizace maloobchodních sítí v území.

Mikrogeografie maloobchodu - fyzické prostředí maloobchodu, environmentálně-psychologický pohled na nakupování.


Spotřebitelská společnost, masová spotřeba, identita spotřebitele, alternativy - pohled sociálních věd a geografie.

 

Alternativní potravinové sítě.


Geografie spotřeby a metodické přístupy k výzkumu otázek spotřeby.


V rámci kurzu jsou zařazeny přednášky odborníků z praxe (služby v územním plánování, současné trendy v maloobchodu).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html