SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Human Ecology and Population Development - MZ340P72
Title: Ekologie člověka a populační vývoj
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2014 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: 40
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Additional information: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1958
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc.
Teacher(s): prof. RNDr. Dušan Drbohlav, CSc.
prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc.
Incompatibility : MZ340P722
Interchangeability : MZ340P17
Is incompatible with: MZ340P722
Is interchangeable with: MZ340P17
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (28.10.2019)

The course as such is composed of two parts. The first part is more
theoretical and is devoted to human ecology viewed in a geographical
perspective. On the other hand, the second part is more "practical",
concentrated upon demography and population development issues.

The main goal of the course is to teach students to more understand an
intricate and complex relationship between population and society in mutual
connections and at different regional-hierarchical levels.

The whole course is to focus upon interrelations between theory and practice
while also providing students with various research approaches and results
of relevant research projects.

During the course students work on their own projects and,
consequently, discuss their actual topics which are related to what is
delivered by teachers.
Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (28.10.2019)

Amedeo, D., Golledge, R. G., Stimson, R. J.: Person Environment Behavior Research;
Investigating Activities and Experiences in Spaces and Environments.New York, London,
The Guilford Press 2009.

Berkman, L., F., Kawachi, I. ed. Social Epidemiology, Oxford University Press, 2000

Lundquist, J., H. et al: Demography - The study of Human Population, Waveland Press, 2015

Marmot, M., Wilkinson, R. (eds) (1999): Social determinants of health, Oxford, Oxford University Press.

Marsh, W. M., Grossa, J. M. Jr.: Environmental Geography; Science, Land Use, and Earth Systems. New York, John Wiley & Sons, Inc. 2001.

Ponting, C.: A New Green History of the World; The Environment;The Environment and the Collapse of Great Civilazations.
New York, Penguin Books 2007
 
Sachs, J. D.: Common Wealth; Economics for a Crowded Planet, New York, The Penguin Press 2008.
 
Tobin, G. A., Montz, B. E.: Natural Hazards; Explanation and Integration. New York, London, The Guilford Press 1997
 

Health at a Glance: Europe 2014, OECD

Snižování nerovností v oblasti zdraví v Evropské unii, Evropská komise, 2010

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (28.10.2019)


Požadavky na zápočet:
Aktuální viz Moodle


Požadavky na zkoušku:
Písemný test se splněním bodového limitu

Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (18.09.2016)

1. Úvod do problematiky. Globální problémy a jejich ekologické souvislosti. Ekologie jako přírodní a společenská věda, klasifikace ekologických problémů ve vazbě na člověka. Předmět, struktura a vztah k příbuzným vědám. Kvalita života člověka jako ústřední motiv, životní styl jako cesta k jeho naplnění resp. nenaplnění.

2. Vymezení témat a cílů seminární práce. Představení metody dotazníkového šetření (jeho výhod, nevýhod, nástrah) jako důležitého výzkumného nástroje k hlubšímu poznání "ekologie člověka", resp. podmíněností vztahu člověk/prostředí.

3. Teorie osobnosti - přehled, společně rysy teorií a jejich jednotlivé komponenty.

4. "Psychologie životního prostředí" s důrazem na percepci, preferenci, potřeby, hodnoty a postoje, ekologická a antropologická omezení, vliv genetického vybavení versus exogenní determinanty. Chování člověka v prostoru a čase - mikro-přístup, odlišnosti podle vybraných strukturálních charakteristik - zejména pohlaví a věk.

5. Chování člověka v prostoru a čase - vliv kultury, mentality, etnických struktur; charakteristika životního stylu, globalizace, postmodernismus. Determinace chování prostředím - městský versus venkovský, rozvinutý versus rozvojový, ovlivnění náboženstvím, historickými událostmi.

6. Člověk ve městě - výčet a vysvětlení problémů hyperkoncentrace.

7. Problematika populačního růstu a charakteristika vybraných problémů lidstva - makro-přístup, "planetární pojetí".

8. Nástroje demografické analýzy - systém a konstrukce demografických ukazatelů, demografická síť. Proces úmrtnosti ve vyspělých a rozvojových zemích. Zdravotní stav obyvatelstva, možnosti jeho hodnocení. Klasifikace nemocí a příčin úmrtí.

9. Kvalita života, základní pojmy a informační zdroje. Sociální podmíněnosti kvality života. Úroveň jednotlivce, komunity, společnosti a globálního prostředí. Sociální epidemiologie - cíle, směry, terminologie, metody deskriptivní, analytické (prospektivní a retrospektivní) a experimentální (kontrolovaný pokus, dvojitě slepý pokus), relativní a atributivní riziko, odds ratio.

10. Zdravotní stav a životní prostředí (SZÚ).

11. Dlouhodobý vývoj zdravotního stavu obyvatel světa. Epidemiologické přechody. Diferenciace vztahů člověka a prostředí v rámci Evropy, zdraví obyvatel Evropy v dlouhodobém vývoji.

12. Diferenciace vztahů člověka a prostředí v rámci České republiky z hlediska vývoje a regionální struktury.

13. Zápočtová hodina - prezentace seminárních prací a referátů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html