|
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (28.10.2019)
The course as such is composed of two parts. The first part is more theoretical and is devoted to human ecology viewed in a geographical perspective. On the other hand, the second part is more "practical", concentrated upon demography and population development issues. The main goal of the course is to teach students to more understand an intricate and complex relationship between population and society in mutual connections and at different regional-hierarchical levels. The whole course is to focus upon interrelations between theory and practice while also providing students with various research approaches and results of relevant research projects. During the course students work on their own projects and, consequently, discuss their actual topics which are related to what is delivered by teachers. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (28.10.2019)
Amedeo, D., Golledge, R. G., Stimson, R. J.: Person Environment Behavior Research; Berkman, L., F., Kawachi, I. ed. Social Epidemiology, Oxford University Press, 2000 Lundquist, J., H. et al: Demography - The study of Human Population, Waveland Press, 2015 Marmot, M., Wilkinson, R. (eds) (1999): Social determinants of health, Oxford, Oxford University Press. Marsh, W. M., Grossa, J. M. Jr.: Environmental Geography; Science, Land Use, and Earth Systems. New York, John Wiley & Sons, Inc. 2001. Ponting, C.: A New Green History of the World; The Environment;The Environment and the Collapse of Great Civilazations. Health at a Glance: Europe 2014, OECD Snižování nerovností v oblasti zdraví v Evropské unii, Evropská komise, 2010 |
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (28.10.2019)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Dagmar Dzúrová, CSc. (18.09.2016)
1. Úvod do problematiky. Globální problémy a jejich ekologické souvislosti. Ekologie jako přírodní a společenská věda, klasifikace ekologických problémů ve vazbě na člověka. Předmět, struktura a vztah k příbuzným vědám. Kvalita života člověka jako ústřední motiv, životní styl jako cesta k jeho naplnění resp. nenaplnění. 2. Vymezení témat a cílů seminární práce. Představení metody dotazníkového šetření (jeho výhod, nevýhod, nástrah) jako důležitého výzkumného nástroje k hlubšímu poznání "ekologie člověka", resp. podmíněností vztahu člověk/prostředí. 3. Teorie osobnosti - přehled, společně rysy teorií a jejich jednotlivé komponenty. 4. "Psychologie životního prostředí" s důrazem na percepci, preferenci, potřeby, hodnoty a postoje, ekologická a antropologická omezení, vliv genetického vybavení versus exogenní determinanty. Chování člověka v prostoru a čase - mikro-přístup, odlišnosti podle vybraných strukturálních charakteristik - zejména pohlaví a věk. 5. Chování člověka v prostoru a čase - vliv kultury, mentality, etnických struktur; charakteristika životního stylu, globalizace, postmodernismus. Determinace chování prostředím - městský versus venkovský, rozvinutý versus rozvojový, ovlivnění náboženstvím, historickými událostmi. 6. Člověk ve městě - výčet a vysvětlení problémů hyperkoncentrace. 7. Problematika populačního růstu a charakteristika vybraných problémů lidstva - makro-přístup, "planetární pojetí". 8. Nástroje demografické analýzy - systém a konstrukce demografických ukazatelů, demografická síť. Proces úmrtnosti ve vyspělých a rozvojových zemích. Zdravotní stav obyvatelstva, možnosti jeho hodnocení. Klasifikace nemocí a příčin úmrtí. 9. Kvalita života, základní pojmy a informační zdroje. Sociální podmíněnosti kvality života. Úroveň jednotlivce, komunity, společnosti a globálního prostředí. Sociální epidemiologie - cíle, směry, terminologie, metody deskriptivní, analytické (prospektivní a retrospektivní) a experimentální (kontrolovaný pokus, dvojitě slepý pokus), relativní a atributivní riziko, odds ratio. 10. Zdravotní stav a životní prostředí (SZÚ). 11. Dlouhodobý vývoj zdravotního stavu obyvatel světa. Epidemiologické přechody. Diferenciace vztahů člověka a prostředí v rámci Evropy, zdraví obyvatel Evropy v dlouhodobém vývoji. 12. Diferenciace vztahů člověka a prostředí v rámci České republiky z hlediska vývoje a regionální struktury. 13. Zápočtová hodina - prezentace seminárních prací a referátů. |