SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Environmental education - MZ340P553
Title: Environmentální výchova
Czech title: Environmentální výchova
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Is incompatible with: MZ340P552
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)
Kurz je určen studentům biologie a/nebo geografie se zaměřením na vzdělávání, plně otevřen je i studentům učitelství dalších předmětů, případně dalším zájemcům. Jeho cílem je poskytnout základní informace o environmentální výchově, představit hlavní přístupy, aktuální otázky a výzvy i výzkumná témata a především připravit budoucí učitele pro praktickou realizaci průřezového tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)

Činčera, J. (2007): Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno.

Činčera, J. a kol. (2016): Environmentální výchova z pohledu učitelů. Masarykova univerzita, Brno, 207 s.

kolektiv (2015): Environmentálna výchova v súvislostiach. Technická univerzita vo Zvolene. Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica. Zvolen, 267 s.

Máchal, A. (2000): Průvodce praktickou ekologickou výchovou, Rezekvítek, Brno, 205 s.

Máchal, A. (2012): Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Lipka, Brno, 284 s.

Matějček, T. (2007a): Střediska ekologické výchovy a jejich úloha v geografickém vzdělávání. Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 8–9.

Matějček, T. (2007b): Ekologická a environmentální výchova. Učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle RVP pro základní vzdělávání. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 52 s.

Matějček, T. (2009): Environmentální výchova v současné škole. Geografické rozhledy, 19, č. 1, s. 12–13.

Pastorová, M. a kol. (2011): Doporučené očekávané výstupy: Environmentální výchova v základním vzdělávání – metodická podpora. VÚP, Praha, 76 s. (dostupné z http://vuppraha.cz).

Pike, G., Selby, D. (1994): Globální výchova, Grada, Praha.

Štorch, E. (1928): Dětská farma. (dostupné z http://terezanet.cz/detail/cz/detska-farma-eduarda-storcha-jako-e-kniha)

Vlašín, M., Ledvina, P., Máchal, A. (2012): Desatero domácí ekologie. ZO ČSOP Veronica, Brno. (dostupné z: veronica.cz/publikace-ke-stazeni?i=81)

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na výuce, splnění dílčích úkolů, které budou konkretizovány vyučujícím na úvodní hodině
Požadavky ke zkoušce: stejné jako požadavky k zápočtu + ústní zkouška ověřující orientaci v dostupné literatuře a dovednost tvůrčího přístupu k problematice

V případě potřeby může výuka a/nebo zkouška proběhnout distanční (a/nebo on-line) formou.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. (14.02.2022)
  1. Základní pojmy, zdroje informací

  2. Specifika ekologické a environmentální výchovy (dále jen EV)

  3. Cíle EV

  4. Výukové prostředky EV

  5. EV ve školách, legislativní rámec EV

  6. EV jako průřezové téma RVP

  7. Doporučené očekávané výstupy EV

  8. Příklady dobré praxe EV na školách

  9. Výukové prostředky EV

  10. Mimoškolní EV, organizace zaměřené na EV.

  11. Ekologický výukový program jako specifická forma EV

  12. Hodnocení výsledků EV. Environmentální gramotnost

  13. Vývoj a významné osobnosti EV

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html