SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Selected Chapters from Geography of Services - MZ340P362
Title: Vybrané kapitoly z geografie služeb
Czech title: Vybrané kapitoly z geografie služeb
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2009 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Is provided by: MZ340P363
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Zdeněk Čermák, CSc.
Attributes: Geografie - volitelné
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation
Last update: JANU (12.08.2002)
Optional course.
1. Object of geography of services, content, position in system of science.
2. Defining, classifying and analysing services.
3. Service industries in the economy.
4. Regional differences of service sector.
5. The location models of service activities.
6. Retailing.

References
PRICE, D.G., BLAIR, A.M. (1989): The Changing Geography of the Service Sector. Belhaven Press, London.
DANIELS, P.W., MOULAERT, F. (eds) (1991): The Changing Geography of Advanced Producer Services. Belhaven Press, London.
WRIGLEY, N., LOWE, M. (eds) (1996): Retailing, Consumption and Capital. Longman.
Literature - Czech
Last update: JANU (07.09.2006)

Povinná literatura:

PRICE, D.G., BLAIR, A.M. (1989): The Changing Geography of the Service Sector. Belhaven Press, London.

Doporučená literatura:

BERRY, B. J. L. (1967): Geography of Market Places and Retail Distribution. Prentice-Hall, New Jersey.

CIMLER, P. (1998): Lokalizace a provoz maloobchodu. VŠE, Praha.

DANIELS, P. W. (1985): Service Industries: A Geographical Appraisal. Methuen, London.

DANIELS, P.W., MOULAERT, F. (eds) (1991): The Changing Geography of Advanced

Producer Services. Belhaven Press, London.

JINDRA, J. (1996): Obchodní firmy. Mezinárodní retailing. VŠE, Praha.

MARSHALL, N., WOOD, P. (1995): Services and Space. Key Aspects of Urban and Regional Development. Longman, Essex.

McGOLDRICK, P. J. (1995): Retail marketing. Mc Graw-Hill Book Copany. Berkshire.

WRIGLEY, N., LOWE, M. (eds) (1996): Retailing, Consumption and Capital. Longman.

Requirements to the exam - Czech
Last update: JANU (07.09.2006)

Podmínky ke splnění studijních povinností: prezentace zpracování vybraného tématu, aktivní ovládnutí probrané látky.

Syllabus - Czech
Last update: JANU (07.09.2006)

Volitelná přednáška. Stručný obsah kurzu:

1. Předmět geografie služeb a její postavení v rámci geografických disciplín.

2. Vymezení terciérního sektoru a jeho vnitřní členění. Postavení služeb v rámci ekonomiky, jejich specifičnost a současný význam.

3. Regionální diferenciace služeb. Prostorové aspekty obslužné sféry (základní pravidelnosti, vývojové trendy, Christallerova teorie centrálních míst).

4. Obslužná regionalizace (základní interakční modely).

5. Spotřeba, spotřebitelské služby

6. Geografie maloobchodu - vývoj a současný stav malobchodního sektoru.

7. Geografie maloobchodu – změny v prostorové organizace MO, spotřebitelské chování, moderní metody výzkumu.

8. Retail Impact Assessment – plánování a optimalizace maloobchodních sítí v území.

9. Geografie výrobních služeb – advanced producer services a office location.

10. Veřejné služby a jejich prostorové aspekty, pravidelnosti a vývoj.

V rámci kurzu jsou zařazeny přednášky odborníků z praxe (služby v územním plánování, současné trendy v maloobchodu).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html