Last update: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
Object of geographical inquiry. The development of science and geographical thought. Descriptive regional geography (classification of geographic information, geographical determinism). Spatial science (quantitative revolution, nomothetic versus idiographic geography, statistical correlation versus causal relation). Post-positivist approaches (critique of positivism, multiparadigmatism and plurality of approaches, the role of subject- critical theory, positive, critical and normative role of geography, agency versus structure). Position of geography among sciences and internal classification of geography. Epistemology: induction and deduction, abstraction and generalization. Ontology: geographical organization of reality. Selected geographical concepts (place and space, absolute and relative distance and space, time-space diffusion, distanciation and compression, regionalisation and territorial typology, globalisation and global events, processes and problems, theories of spatial divisions of labor).
Last update: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
Objekt a předmět studia geografie, postavení geografie v rámci ostatních věd, vnitřní struktura discipliny. Vývoj vědy a vývoj geografického myšlení. Popisná regionální geografie (klasifikace geografických informací, geografický determinismus). Prostorová věda (kvantitativní revoluce, nomotetická versus idiografická geografie). Post-pozitivistické přístupy (kritika pozitivismu, multiparadigmatičnost a pluralita přístupů, role subjektu - kritická teorie, pozitivní, kritická a normativní úloha geografie, aktér versus struktura). Vybrané klíčové pojmy (místo a prostor, absolutní a relativní prostor a vzdálenost, časoprostorová difuze, roztahování a smršťování, regionalizace a územní typologie, globalizace a globální jevy) a vybrané pravidelnosti (vnitřní uspořádání města - Chicagská škola, pravidlo velikostního uspořádání měst, teorie centrálních míst, geografická organizace reality …). Obsah a forma geografického vzdělávání (podstatné aspekty, tvorba učebnic, moderní výuka moderní geografie moderního člověka).
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
Povinná literatura:
1) Tituly viz sylabus
2) GARDAVSKÝ, V., HAMPL, M. (1982): Základy teoretické geografie. Praha, SPN.
Doporučená literatura:
HOLLOWAY, S. L., RICE, S. P., VALENTINE, G. (eds.) (2003): Key Concepts in Geography. London, Sage Publications.
JOHNSTON, R. J., SIDAWAY, J. D. (2004): Geography and Geographers. London, Hodder Arnold.
HAGGETT, P. (1983): Geography: A Modern Synthesis. 3rd Edition. New York, Harper & Row Publishers.
PAULOV, J. (1986): Spory o pozitivismus v súčasnej západnej geografii. Geografický časopis 38 (2-3), s. 260-273.
SÝKORA, L. (ed.) (1993): Teoretické přístupy a vybrané problémy v současné geografii. Praha, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK.
JOHNSTON, R.J., GREGORY, D., SMITH, D.M. (1994 či novější vydání): The Dictionary of Human Geography. Oxford, Blackwell.
Sociologické školy, směry, paradigmata (1994). Praha, SLON (popř.: Velký sociologický slovník (1996). Praha, Karolinum.).
HAMPL, M. (1998): Realita, společnost a geografická organizace: hledání integrálního řádu. Praha, PřF UK.
HAMPL, M., DOSTÁL, P., DRBOHLAV, D. (2007): Social and Cultural Geography in the Czech Republic: Under Pressures of Globalization and Post-Totalitarian Transformation. Country Report. Social and Cultural Geography, Vol. 8, June 2007, No. 3, pp. 475-493.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
Požadavky k zápočtu, podmínky k umožnění zkoušky Účast minimálně 75%; aktivní projev při diskusi načtené literatury; příprava a power-point prezentace "ideální hodiny"; cca pětistránkový písemný souhrn - popis a vysvětlení "ideální hodiny". Příprava a prezentace tzv. "geografické aktuality".
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
1) Object of geographical inquiry.
2) The structure of scientific revolutions.
3) The development of geographical thought.
4) Descriptive regional geography (classification of geographic information, geographical determinism).
5) Spatial science (quantitative revolution, nomothetic versus idiographic geography, statistical correlation versus causal relation).
6) Post-positivist approaches (critique of positivism, multiparadigmatism and plurality of approaches, the role of subject- critical theory, positive, critical and normative role of geography, agency versus structure).
7) Position of geography among sciences and internal classification of geography.
8) Epistemology: induction and deduction, abstraction and generalization.
9) Ontology: geographical organization of reality.
10) Selected geographical concepts (place and space, absolute and relative distance and space, time-space diffusion, distanciation and compression, regionalisation and territorial typology, globalisation and global events, processes and problems, theories of spatial divisions of labor).
Last update: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem geografického myšlení a vybranými geografickými koncepty.
1) Úvod - specifikace předmětu, seznámení s obsahem kurzu a nároky k jeho splnění
2) Dotazníkové šetření (jako jeden z častých nástrojů geografického výzkumu v několika teoreticko-metodologických směrech geografického výzkumu) a vlastní tvorba dotazníku (k možnému aktuálnímu využití pro diplomovou práci)
Literatura: Bridge, G. (2003): Questionnaire Surveys. In: The Student´s Companion to Geography. Cornwall, Blackwell Publishing, str. 230-241.
3) Současná definice geografie a vývoj geografického myšlení (plus formování vlastní geografie) I
Haggett, P. (1983): On the Beach. In: Geography: A Modern Synthesis. 3rd Edition. New York, Harper & Row Publishers, str. 1-19.
Demko, G. (1992): What in the World is Geography? In: Why in the World. New York, Anchor Books, str. 2-10.
4) Vývoj geografického myšlení (plus formování vlastní geografie) II
Daněk, P. (2008): Vývoj moderního geografického myšlení. In: Ekonomická a sociální geografie. Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J a kol. Plzeň, Aleš Čaněk s.r.o., str. 9-23.
Jared, D. (2000): Přirozený experiment dějin. In: Osudy lidských společností. Střelné zbraně, choroboplodné zárodky a ocel v historii. Praha, Columbus, str. 53-68.
5) Kvalitativní versus kvantitativní přístupy, nomotetické versus idiografické pojetí, deduktivní versus induktivní přístup … Heterogenita paradigmat v dnešní geografii
Daněk, P. (2008): Vývoj moderního geografického myšlení. In: Ekonomická a sociální geografie. Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J a kol., Plzeň, Aleš Čaněk s.r.o., str. 23-40.
6) Teorie obecně a teorie v geografii (ilustrace na konkrétních příkladech)
Graham, E. (2005): Theory and Theorizing. In: Questioning Geography. Castree, N., Rogers, A., Sherman, D. (eds.). Malden (MA, USA), Blackwell Publishing, str. 258-273.
7) Vybrané klíčové pojmy v geografii a jejich aplikace. Kontrast pozitivistického a humanistického přístupu ("parametry versus postoje")
Nystuen, J. D. (1996): Identification of Some Fundamental Spatial Concepts. In: Human Geography; An Essential Anthology. Agnew, J., Livingstone, D. N., Rogers, A. (eds.), Blackwell Publishing, str. 590-600.
8) Vybrané pravidelnosti v geografii/sociálních vědách
Cutter, S., Golledge, R., Graf, W., L. (2002): The Big Questions in Geography. Professional Geographer, 54 (3), str. 305-317.
9) Co a jak učit v geografii? Zamyšlení nad obsahem a formou geografických učebnic. Hlavní principy kritického myšlení
Gould, P. (1980): What is Worth Teaching in Geography?
10) Modelová koncepce struktury DP a tvorba "ideální hodiny" výuky geografie