Choice of individual microregion, methods of defining its border. Analyses of natural conditions and its wider background, limits of nature for regional development. Analyses of main social, economic and ecological characteristics and structural development. Changes of settlement system and functions of microregion. SWOT analyses. Position of microregion in broader regional system. Proposals of alternative future development of individual microregion using different techniques and methods.
References
HAMPL, M. a kol. (1996): Geografická organizace společnosti a transformační procesy v ČR. PřF UK, Praha, 395 s.
BIČÍK, I., PERLÍN, R., ŠEFRNA, L. a kol. (1997): Harmonizace regionálního rozvoje povodí Kocáby. PřF UK, KSGRR, 68 s.
Last update: RNDr. Radim Perlín, Ph.D. (26.09.2022)
Výuka probíhá jako společná diskuze mezi oběma přednášejícími a studenty. Výuka modeluje zpracování analytické části strategie mikroregionu, a to jak formou kolektivní týmové práce nad problémy a diskuzím, tak také nad zvolenými dostupnými metodami a postupy řešení.
Studenti se v rámci výuky seznámí jak s metodami hodnocení různých aspektů mikroregionální rozvoje, dále se seznámí s různými dostupnými zdroji pro tyto analýzy a naučí se výsledky správně interpretovat.
Postup výuky
Výuka bude probíhat formou diskuze v rozvrhovaných hodinách, tedy vždy v úterý 8.10 – 9.40.
Každý student si samostatně vybere jedno správní území ORP ve Středočeském kraji, nejlépe takové, které zná, má tam vazby a vztahy. Není to ale nutná podmínka.
Pro toto ORP bude každý student samostatně zpracovávat analytická hodnocení na základě veřejně přístupných zdrojů dat. Statistická data a metodiky zpracování dat zajistí vyučující. V rámci výuky není nutné provádět žádné terénní šetření nebo výjezdy.
Postup práce:
Každý student na základě zadání v době výuky v průběhu následujícího týdnu zpracuje samostatně svůj úkol, který se bude skládat obvykle ze zpracování tabulkové části, vyhodnocení dat a textové části – komentáře k těmto datům. Komentáře se zaměření na vyhodnocení dosažených výsledků, hledání příčin, co dosažený stav způsobilo a hledání souvislostí mezi různými typy vstupních dat nebo hledání obecností ve vývoji. V žádném případě se nebude jednat o prostý popis dat. Na další hodině budou vybraní studenti on line prezentovat svoje výsledky a ostatní studenti budou výsledky on line komentovat, polemizovat a případně rozporovat zvolené přístupy nebo formu analýzy vstupních dat.
Výsledkem a podkladem ke zkoušce je soubor informací, tabulek, grafů analýz z hodnoceného území, které student samostatně z hodiny na hodinu zpracovával a na konci kursu přinese, zašle k hodnocení. Pokud student pracuje z hodiny na hodinu a má svoje zpracovaná data a analýzy v pořádku a na požadované odborné úrovni, ke zkoušce to stačí svázat dohromady a odevzdat.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Radim Perlín, Ph.D. (26.09.2022)
HAMPL, M., GARDAVSKÝ, V., KŰHNL, K. (1987): Regionální struktura a vývoj systému ČSR. UK, Praha, 255 s. HAMPL, M. a kol. (1996): Geografická organizace společnosti a transformační procesy v ČR. PřF UK, Praha, 395 s. BIČÍK, I., PERLÍN, R., ŠEFRNA, L. a kol. (1997): Poklady a závěrečná zpráva "Kocába". PřF UK, Praha.
PERLÍN, R. KLEČKOVÁ V: (2015): Veřejný prostor – místo pro setkávání, Geografické rozhledy 1/15-16, str. 8-9, Česká geografická společnost, Praha, ISSN 1210-3004
PERLÍN, R. (2015): Jiné přístupy k územnímu plánování a řešení krajiny, in: Územní plánování v procesech plánování a projektování krajiny, Ústav územního rozvoje, Brno, ISBN 978-80-87318-42-3 str. 37-40
PERLÍN, R. HUPKOVÁ, M. (2010): Venkovy a venkované, Přírodovědecká fakulta UK, výzkumné centrum Rural, MMR ČR, Praha, 87 str. (11 str. a 19 listů A3) ISBN 978-80-87147-27-6, (VaV WD01-01-07-1)
Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Radim Perlín, Ph.D. (26.09.2022)
Podklady ke zkoušce:
Soubor zpracovaných analýz dat a hodnocení
Hodnocení na základě kvality odevzdané práce. Podklady, data a materiály budou umístěny na sdíleném google disku
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Radim Perlín, Ph.D. (20.09.2019)
Předmět probíhá formou rozpravy nad zadanými úkoly ve vybraném mikroregionu (zpravidla velikosti ORP). Studenti zpracovávají samostatné úkoly a v jednotlivých hodinách vedou rozpravu nad specifickými a obecnými cili a předpoklady rozvoje a nad bariérami a problémy rozvoje konkrétního území. Student samostatně zpracovává zadané úkoly a jednotlivých hodinách diskutuje dosažené výsledky.
Stručný program:
1. Vymezení území. Přírodní celky v území a zařazení do vyšších jednotek. Vymezení mikroregionu podle literatury. Historicko-geografická analýza jádra a zázemí mikroregionu. Předběžné vymezení a diskuse. 2. Přírodní diferenciace území dle jednotlivých složek a krajinných celků mikroregionu. 3. Analýza historického vývoje. 4. Kartografická analýza krajinných struktur. 5. Hodnocení vývoje počtu obyvatel, struktura obyvatelstva. 6. Analýza sídelní struktury, postavení sídel v sídelní soustavě. 7. Analýza ekonomiky - zemědělství, průmysl, doprava, služby, cestovní ruch a rekreace, změny v čase, důraz na posttransformační období. 8. Postavení regionu v regionálním systému a jeho vývoj. 9. Přírodní limity a ochrana přírody. Rezervace, ÚSES, ohrožování přírodních zdrojů. Interakce - příroda, společnost. Návrh exkurze/zastávek "ekomuzea". 10. Aplikace SWOT analýzy při hledání alternativních variant rozvoje mikroregionu.
11. Návrh strategického rámce, strategických cílů a opatření
12. Obhajoba výsledné studie analýzy mikroregionu.
Entry requirements - Czech
Last update: RNDr. Radim Perlín, Ph.D. (26.09.2022)
Vstupní podmínky nejsou stanoveny
Registration requirements - Czech
Last update: RNDr. Radim Perlín, Ph.D. (26.09.2022)