|
|
|
||
Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)
motivation) and Developmental Psychology (somatic, cogni-tive development and socialization process), Psychology of Personality (development of per-sonality, personality structure, temperament, abilities, character, Myself as an integrating component of personality, Ego defence mechanism) applied to the Education and also used in human everyday activities. |
|
||
Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (13.04.2009)
Cumminsová,D.D.: Základy experimentální psychologie.Co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. Praha, Portál 1998. Čáp,J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Drapela,V.J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997. Gillernová,I.a kol.: Slovník základních psychologických pojmů. Praha, Fortuna 2000. Langmeier,J., Krejčířová,D.: Vývojová psychologie. Praha, Grada 1998. Vágnerová,M.: Vývojová psychologie. Praha, UK 1996. |
|
||
Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (13.04.2009)
Vybrané kapitoly z obecné psychologie ? využití psychologie ve výchovně vzdělávacím procesu, psychika a vědomí a jejich regulační funkce v chování a činnosti, biologické základy a sociální determinace psychiky, charakteristika poznávacích procesů, paměť, učení, pozornost a jejich specifické postavení v poznávacích procesech, emoce a motivace. Témata z psychologie osobnosti ? vývoj a utváření osobnosti, struktura osobnosti -temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter, já jako integrující složka osobnosti, obranné mechanismy já, psychologické metody poznávání osobnosti. Vývojová psychologie (charakteristika vybraných věkových období z hlediska somatického, kognitivního a socializačního):
Předmět psychologie ve stručném nástinu hlavních psychologických směrů (asocianistická psychologie, psychoanalýza, behaviorismus, humanistická psychologie, kognitivistická psychologie) a klasifikace psychologických disciplín (základní, hraniční, aplikované). Psychika a vědomí a jejich regulační funkce v chování a činnosti. Charakteristika poznávacích procesů a jejich klasifikace. Paměť, učení, pozornost a jejich specifické postavení v poznávacích procesech. Emoce a motivace. Vymezení pojmu emoce, jejich role v psychické regulaci, rozdělení emocí. Vymezení pojmů motivace, motiv, incentiva, klasifikace potřeb. Vymezení pojmu osobnost v psychologii a základní problémové okruhy studia psychologie osobnosti. Vývoj a utváření osobnosti. Procesy učení a zrání, socializace, výchova. Utváření já. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Copingové strategie. Struktura osobnosti (temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter) Já jako integrující složka osobnosti. Obranné mechanismy já. Základní metody psychologického výzkumu a poznávání člověka: pozorování, experiment, dotazování, analýza produktů. Podélný a průřezový postup při zkoumání psychického vývoje. Předmět vývojové psychologie a periodizace psychického vývoje Novorozenecké, kojenecké, batolecí a předškolní období ? charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního Mladší školní věk - charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního Dospívaní (pubescence, adolescence) - charakteristika z hlediska somatického, kognitivního a sociálního Dospělost a její specifika při vzdělávání |