SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
World Modeling - MS720S712
Title: Modely a modely modelů 'světa'
Czech title: Modely a modely modelů 'světa'
Guaranteed by: Department of Philosophy and History of Science (31-107)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Is provided by: MS720S71Z
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Mgr. Arnošt Leoš Šizling, Ph.D.
Incompatibility : MS720S71Z
Is incompatible with: MS720S71Z
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: GAJDOS (22.05.2002)
Modely a modely modelů "světa"-1/0-Letní semestr-A.L.Šizling

Sylabus přednášky

Viděl jsem starce, starého vrásčitého horala, který seděl, vzhlížel k nedalekým horám a po tváři mu stékaly slzy. "Nemohu chodit" obrátil se ke mě "už nikdy se nedotknu svých hor."
"Namaluj je," řekl jsem, "napiš o nich báseň, vyprávěj o nich dětem, nebo napiš ... ."
"Co?" zeptal s netrpělivě stařec a v očích se mu objevilo světlo. "Nebo o nich napiš vědecké pojednání."
fiktivní rozhovor Poutníka a Starce


1. Matematický obraz světa (MOS)-klasická geometrie

2. MOS-neeukleidovská geometrie - model modelu

3. MOS-logika a klasické matematické představy-mat. analýza, algebra, pravda-nepravda, důkazy, stavba kruhem a souvislost s modelovaným "světem"

4. MOS-teorie množin-model modelu a alternativní teorie množin-model modelu modelu, sjednocující snahy a hledání univerzální teorie

5. Fyzikální obraz světa (FOS)-klasický fyzikální obraz světa-Newton, problémy doby Newtonovy, stavba kruhem a souvislost s modelovaným "světem"

6. FOS-speciální a obecná teorie relativity-alternativní model, rozšíření modelu či model modelu?

7. FOS-teorie pole, modely atomu a jádra atomu-modely jiné než přirozené zkušenosti světa

8. Statistický obraz světa - analytické cesty, Monte Carlo metody (metody postupně strefovací), statistické modely

9. FOS-statistická fyzika a fyzika částic-složitost a použitelnost modelu, překlady z modelu do modelu

10. Na pomezí biologie-fraktály-modely obrazu, mat. modely evoluce a funkcí přírody (ekologie, populační dynamika)

11. Matematické obory biologie-makroekologie, metody konstrukce kladogramů - předpoklady a metody, meze použitelnosti

12. matematika a biologie-závěr aneb třídění myšlenek



literatura doporučená alespoň k letmému prolistování

Case, T. J. 2000. An Illustrated Guide to Theoretical Ecology. Oxford University Press, New York: p. 449
Feynman, R., P., Leighton, R., B., Sands, M. ,1990. Feynmanove prednášky z fyziky. Alfa, Bratislava: 1.-5. díl - nebo nově vydávaný český překlad-dovyjde-li
Geometrie živého, sborník přednášek podzimní školy, Bechyně 26,-30,9,1988-k zapůjčení na katedře filosofie
Nový, L., Smolka, J. 1969.Isaac Newton. Orbis, Praha: p.216 - nebo jakýkoli jiný životopis Newtona
Šolc, M. et al. 1983. Fyzika hvězd a vesmíru. SPN, Praha: p. 268
Thiele, R. 1985. Matematické důkazy. SNTL, Praha: p. 157
Vopěnka, P. 1989. Rozpravy s geometrií (1. díl). Panorama, Praha: p. 516
Vopěnka, P. 1989. Úvod do matematiky v alternatívnej teórii množin. Alfa, Bratislava: p.432
Vopěnka, P. 1995. Rozpravy s geometrií-otevření neeukleidovských geometrických světů. Vesmír, Praha: p. 160


Syllabus - Czech
Last update: GAJDOS (22.05.2002)

Viděl jsem starce, starého vrásčitého horala, který seděl, vzhlížel k nedalekým horám a po tváři mu stékaly slzy. "Nemohu chodit" obrátil se ke mě "už nikdy se nedotknu svých hor."

"Namaluj je," řekl jsem, "napiš o nich báseň, vyprávěj o nich dětem, nebo napiš ... ."

"Co?" zeptal s netrpělivě stařec a v očích se mu objevilo světlo. "Nebo o nich napiš vědecké pojednání."

fiktivní rozhovor Poutníka a Starce

1. Matematický obraz světa (MOS)-klasická geometrie

2. MOS-neeukleidovská geometrie - model modelu

3. MOS-logika a klasické matematické představy-mat. analýza, algebra, pravda-nepravda, důkazy, stavba kruhem a souvislost s modelovaným "světem"

4. MOS-teorie množin-model modelu a alternativní teorie množin-model modelu modelu, sjednocující snahy a hledání univerzální teorie

5. Fyzikální obraz světa (FOS)-klasický fyzikální obraz světa-Newton, problémy doby Newtonovy, stavba kruhem a souvislost s modelovaným "světem"

6. FOS-speciální a obecná teorie relativity-alternativní model, rozšíření modelu či model modelu?

7. FOS-teorie pole, modely atomu a jádra atomu-modely jiné než přirozené zkušenosti světa

8. Statistický obraz světa - analytické cesty, Monte Carlo metody (metody postupně strefovací), statistické modely

9. FOS-statistická fyzika a fyzika částic-složitost a použitelnost modelu, překlady z modelu do modelu

10. Na pomezí biologie-fraktály-modely obrazu, mat. modely evoluce a funkcí přírody (ekologie, populační dynamika)

11. Matematické obory biologie-makroekologie, metody konstrukce kladogramů - předpoklady a metody, meze použitelnosti

12. matematika a biologie-závěr aneb třídění myšlenek

literatura doporučená alespoň k letmému prolistování

Case, T. J. 2000. An Illustrated Guide to Theoretical Ecology. Oxford University Press, New York: p. 449

Feynman, R., P., Leighton, R., B., Sands, M. ,1990. Feynmanove prednášky z fyziky. Alfa, Bratislava: 1.-5. díl - nebo nově vydávaný český překlad-dovyjde-li

Geometrie živého, sborník přednášek podzimní školy, Bechyně 26,-30,9,1988-k zapůjčení na katedře filosofie

Nový, L., Smolka, J. 1969.Isaac Newton. Orbis, Praha: p.216 - nebo jakýkoli jiný životopis Newtona

Šolc, M. et al. 1983. Fyzika hvězd a vesmíru. SPN, Praha: p. 268

Thiele, R. 1985. Matematické důkazy. SNTL, Praha: p. 157

Vopěnka, P. 1989. Rozpravy s geometrií (1. díl). Panorama, Praha: p. 516

Vopěnka, P. 1989. Úvod do matematiky v alternatívnej teórii množin. Alfa, Bratislava: p.432

Vopěnka, P. 1995. Rozpravy s geometrií-otevření neeukleidovských geometrických světů. Vesmír, Praha: p. 160

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html